Cultuur en Erfgoed

Het cultuuraanbod in Zeeland moet aantrekkelijk zijn voor inwoners, bedrijven, toeristen en bezoekers.

Nagestreefd dient te worden dat in het cultuurbeleid zoveel mogelijk verbindingen worden gemaakt met economie, marketing, natuur, leefbaarheid, onderwijs en maatschappelijke opgaven, zoals energietransitie. Cultuur is onderdeel van het leven. De provincie ondersteunt bovenlokale culturele activiteiten en stimuleert cultureel ondernemerschap en innovatie.

We zetten in op professionalisering en onderlinge samenwerking. De provincie ondersteunt de cultural board met subsidie. In de komende bestuursperiode stellen we een overkoepelend meerjarig cultuurbeleid op samen met de sector. Spreiding en diversiteit van het aanbod zijn daarbij belangrijk.

De VVD Zeeland vindt dat de provincie het huidige beleid met betrekking tot de herbestemming en het restaureren van (rijks) monumenten (niet zijnde woonhuizen) met subsidies kan continueren.