Bestuur en Financiën

De huidige maatschappelijke ontwikkelingen vragen om een stabiele en betrouwbare provincie Zeeland die samen met partners werkt aan de realisatie van oplossingen. Het belang van Zeeland, haar inwoners en bedrijfsleven dient hierbij voorop te staan.

De rol van de provincie als midden bestuur wordt steeds zichtbaarder met onder andere opgaven op het gebied van wonen, regionale bereikbaarheid, ruimtelijke ontwikkeling, regionale economie, stikstof, natuur en milieu, cultuur en kwaliteit van het openbaar bestuur. De provincie werkt via netwerksturing en participatie samen met partners aan oplossingen voor maatschappelijke opgaven. Samenwerking is een belangrijk uitgangspunt. Hierbij moet echter ook wel voldoende aandacht zijn voor de rol, taken en bevoegdheden van de provincie en Provinciale Staten. We hebben oog voor de uitvoering en zullen keuzes moeten maken, mede op basis van de beschikbare capaciteit.

De provinciale kerntaken zijn:
- Duurzame ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer;
- Milieu, energie en klimaat;
- Vitaal platteland, natuurbeheer, en ontwikkeling natuurgebieden;
- Regionale bereikbaarheid en regionaal openbaar vervoer;
- Regionale economie;
- Culturele infrastructuur en monumentenzorg;
- Kwaliteit van het openbaar bestuur.

Het samen oplossen van vraagstukken vraagt om actieve samenwerking tussen overheden binnen Zeeland en met overheden buiten Zeeland. We gaan nog intensiever samenwerken met de andere provincies, Rijksoverheid, Vlaanderen en de Europese Unie. Ook vraagt het om samenwerking met bedrijven en kennisinstellingen. We zetten de komende periode in op continuering van de samenwerking via het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO) op een efficiënte wijze en vergroten de lobbykracht in Den Haag en Brussel door uitbreiding van het aantal lobbyisten.

Van Zeeuwse bestuurders verlangt de VVD Zeeland dat zij integer, daadkrachtig, betrouwbaar, zakelijk, goed benaderbaar en dienstbaar zijn.

Wind in de Zeilen
In 2020 is het compensatiepakket “Wind in de Zeilen’ vastgesteld. De VVD Zeeland zet in op realisatie van het volledige pakket. De twee projecten Delta Kenniscentrum en justitieel complex verdienen extra aandacht van alle partijen zodat deze zo snel mogelijk gerealiseerd worden.

Financiën
De VVD Zeeland staat voor een financieel gezonde provincie. De inkomsten en uitgaven moeten structureel met elkaar in evenwicht zijn en daarbij past een sluitende jaar- en meerjarenbegroting. De algemene reserve en het weerstandsvermogen dienen op orde te zijn om financiële tegenvallers te kunnen opvangen en ook om buitenkansen te kunnen benutten.

De VVD Zeeland is tegen lastenverhoging voor inwoners en bedrijfsleven. We houden de belastingen laag. Bij de vervanging van de motorrijtuigenbelasting door een andere grondslag is het uitgangspunt dat de provincie kan beschikken over eenzelfde bedrag aan inkomsten als nu uit de opcenten motorrijtuigenbelasting. De komende jaren worden forse incidentele dividendopbrengsten verwacht. We komen onze afspraak na om deze eerst aan te wenden voor de aflossing van de lening van GBE (Gemeenschappelijk Bezit Evides) Aqua BV. Dividendopbrengsten zetten we gericht in op investeringen in economische ontwikkelingen en leefbaarheid met een structureel effect binnen de provinciale kerntaken. Ook continueren we de inzet van regiodeals.

Aandeelhouderschap
De VVD Zeeland is voorstander van een actief aandeelhouderschap bij ondernemingen en organisaties waar de provincie Zeeland een belangrijk maatschappelijk, bestuurlijk en financieel belang in heeft, zoals bij: North Sea Port, Westerscheldetunnel, PZEM, GBE Aqua en Economische Impuls Zeeland. Daartoe zullen de aandeelhoudersstrategieën actueel worden gehouden. Hierin moeten niet alleen de belangrijke maatschappelijke doelstellingen van regionaal economische ontwikkeling, verduurzaming en duurzame (hoogwaardige) Zeeuwse werkgelegenheid een prominente plaats krijgen, maar- passend bij publiek aandeelhouderschap-, ook gericht zijn op continuïteit, risicobeheersing, risicobeperking en rendement.