Bereikbaarheid

Klein onderhoud, groot onderhoud en vervangingsinvesteringen, zijn de komende jaren hard nodig om ervoor te zorgen dat knelpunten opgelost worden en een veilige en vlotte doorstroming van het verkeer op onze wegen op het land en het water gegarandeerd is, nu en in de toekomst.

De VVD Zeeland wil het volgende realiseren:

  • Voldoende middelen voor vervangingsinvesteringen en klein- en groot onderhoud van infrastructuur op land en water;
  • Toekomstvisie Midden Zeeland route met als uitgangspunt aanpak van de Deltaweg
  • (N256) met 2x2 rijstroken met cofinanciering van de Rijksoverheid;
  • Plan- en Besluitvorming over renovatie en over de toekomst van de Zeelandbrug die einde levensduur nadert. Uitgangspunt is een oplossing gericht op doorstroming, verkeersveiligheid en financiĆ«le haalbaarheid;
  • Een tolvrije Westerscheldetunnel via een Rijksbijdrage;
  • Uitvoering van de Rondweg Oud-Vossemeer;
  • Planvorming knooppunt Vierwegen gemeente Kapelle;
  • Verdubbeling laatste stuk Bernhardweg -West (N254);
  • Behoud 100 kilometer op de Oesterdam;
  • Bij topdrukte of calamiteiten een alternatieve route voor de A58;
  • Verbetering fietsveiligheid;
  • Aandacht voor landbouwroutes;
  • Blijvende inzet op uitbreiding laadinfrastructuur;
  • Uitvoering van grote projecten zoals Traverse Kapellebrug, Zanddijk- Molendijk;
  • We bestrijden sluipverkeer van vrachtwagens.

De VVD Zeeland is van mening dat de aansluitingen op het Zeeuwse wegennet verbeterd moeten worden door onder andere het optimaliseren van de N59 in Zuid-Holland, de aansluiting op de R4 bij Zelzate en het oplossen van het knelpunt op de A4/A58 bij Markiezaat in Noord-Brabant. De bereikbaarheid van Zeeland is ook afhankelijk van andere wegbeheerders, zoals het Rijk. Wij vinden dat andere wegbeheerders ook moeten investeren in onderhoud en vervanging.

Betalen naar gebruik
Als betalen naar gebruik (rekeningrijden) in 2030 wordt ingevoerd moet het uitgangspunt zijn dat de Zeeuwse automobilist niet geconfronteerd wordt met extra hoge kosten ten opzichte van het huidige systeem van motorrijtuigenbelasting. Dit omdat er in Zeeland minder openbaar vervoer alternatieven zijn, en Zeeuwen langere afstanden moeten afleggen naar primaire voorzieningen in vergelijking met dichtbevolkte gebieden in het land.