De verkeersveiligheid en doorstroming op de Deltaweg moeten dringend verbeteren. Dat benadrukte VVD-Statenlid Marianne Reinders-Stijnman tijdens de Statenvergadering van 12 december, waarin Provinciale Staten instemden met het voorlopig ontwerp en daarmee de definitiefase van het project afronden.
Volgens Marianne maakt het voorlopig ontwerp concreet hoe de vernieuwde Deltaweg eruit kan gaan zien. “Juist in deze fase komen reacties los bij omwonenden en andere belanghebbenden. Ook de VVD ontving de afgelopen tijd suggesties van betrokken Zeeuwen die constructief meedenken over mogelijke varianten.” Marianne gaf aan dat veel van die ideeën al eerder op de ontwerptafel hebben gelegen, maar niet altijd zichtbaar zijn geweest voor het publiek.
Blijf in gesprek met omgeving
De VVD vindt het belangrijk dat het provinciebestuur ook tijdens het verdere proces ruimte blijft maken voor gesprek. Marianne riep de gedeputeerde op om tijd vrij te blijven maken om met betrokkenen in gesprek te gaan: “Licht de voor- en nadelen van gemaakte keuzes toe.” Dat kan volgens haar betekenen dat er naast de formele participatielijnen extra inzet nodig is, zodat omwonenden en belanghebbenden beter begrijpen waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. Ook andere fracties, zoals de BBB, benadrukten dit punt.
Geen nieuwe onveiligheid
Voor de VVD staat vast dat aanpassingen aan de Deltaweg niet mogen leiden tot nieuwe onveilige situaties of extra conflictpunten. “Tijdens de commissiebehandeling heeft de gedeputeerde een duidelijke toezegging gedaan om de verkeersveiligheid van met name fietsers, maar ook voetgangers, expliciet mee te nemen in de ontwerpfase. Dat betekent dat er wordt gewerkt aan fietstunnels in wegvak 1. De VVD ziet deze fietstunnels als passend bij de doelstellingen van het project: een betere verkeersveiligheid én een betere doorstroming op de Deltaweg.” Marianne erkende dat deze maatregelen extra kosten met zich meebrengen, maar benadrukte dat het verstandiger is om nu alles in één keer goed te regelen, dan later geconfronteerd te worden met hogere kosten na een ongeval.
Verkeersveiligheid vraagt om handelen
Marianne verwees daarbij naar het rapport Ongevallen voorkomen, letsel beperken, levens redden, dat het SWOV op 4 december publiceerde. “Uit dat rapport blijkt dat het aantal ernstige verkeersslachtoffers tot 2040 zal toenemen als er niets wordt gedaan. De maatschappelijke kosten van verkeersongevallen zijn – los van het immense persoonlijke leed – vele malen hoger dan de investeringskosten voor aanpassingen aan de Deltaweg.”
De VVD benadrukt dat deze prognoses gelden als er niets gebeurt, maar dat Zeeland juist wél wil handelen, zoals vastgelegd in het coalitieakkoord Met Zeeland, voor Zeeland.
Tempo en duidelijkheid over investeringen
Tot slot gaf Marianne aan dat de VVD het tempo in het project wil houden. “Tijdens de commissievergadering hoorde de fractie een optimistische gedeputeerde als het gaat om de investeringskosten. Mocht dat beeld inmiddels zijn gewijzigd, dan hoort de VVD dat graag. De fractie verwacht bovendien nog in deze Statenperiode een investeringsplan en vraagt Gedeputeerde Staten om te bevestigen dat dit er komt.”
Met haar bijdrage onderstreepte Marianne dat de VVD zich inzet voor een veilige, goed doorstromende Deltaweg, met oog voor omwonenden, verkeersdeelnemers en de lange termijn.