VVD: comfort, zekerheid en flexibiliteit cruciaal voor toekomst Westerschelde Ferry

VVD: comfort, zekerheid en flexibiliteit cruciaal voor toekomst Westerschelde Ferry

Tijdens de vergadering van de commissie Economie sprak VVD-Statenlid Björn Schutz zich uit over de vervanging van de schepen van de Westerschelde Ferry (“WSF”). De VVD is positief over de voorgestelde hybride variant, maar plaatst ook een aantal kritische kanttekeningen.

 

“We willen naar een duurzame, volledig elektrische operatie,” zegt Björn. “Maar zolang netcongestie ons in de weg zit, is het verstandig om te kiezen voor een hybride oplossing. Zo houden we de vloot betrouwbaar en flexibel, zonder dat netcongestie ons parten kan spelen.”

 

Reiscomfort en zekerheid

De VVD benadrukt dat de nieuwe schepen aantrekkelijk moeten zijn voor reizigers. “Reiscomfort en reiszekerheid zijn essentieel,” vindt Björn. “Comfortabele schepen die betrouwbaar varen trekken meer passagiers. Dat is niet alleen goed voor de reiziger, maar ook voor de financiële gezondheid van de WSF. Uitval moet tot een minimum beperkt blijven. En als er toch uitval is, dan moet er altijd vervangend vervoer beschikbaar zijn. Dat moet honderd procent gegarandeerd blijven.”

 

Kosten en risico’s

De VVD vraagt aandacht voor de forse investeringen die met de vervanging gepaard gaan. “We praten over een projectinvestering van 33 tot 43 miljoen euro. Dan is het wél belangrijk dat we zicht houden op de toekomstige prijsstelling van een overtocht. Die relatie tussen investering en tarief moet duidelijk zijn, ook als de WSF later aan de markt wordt overgelaten,” aldus Björn.

 

Daarnaast wijst hij op technische risico’s. “We hebben afgelopen zomer gezien dat er veel uitval was, zowel door ziekte onder personeel als door technische problemen. Ook is er een reëel risico dat een van de huidige motoren vroegtijdig moet worden vervangen, wat miljoenen extra kan kosten. Het is belangrijk dat we  de komende maanden meer inzicht krijgen in waarschijnlijkheidsscenario’s.”

 

Vooruitblik

Tot slot vraagt de VVD om duidelijkheid over het ontwerp van de nieuwe schepen. “Worden dit standaardboten die al elders varen, of kiezen we opnieuw voor speciaal ontworpen schepen?” vraagt Björn zich af. Ook wil de VVD-fractie weten in hoeverre er flexibel geschakeld gaat worden tussen grote en kleine schepen voor verschillende doelgroepen.

 

“De VVD staat positief tegenover het Statenvoorstel,” zegt Björn tot slot, “maar we willen wél dat comfort, zekerheid en kostenbeheersing centraal blijven staan. Alleen dan houden we de WSF toekomstbestendig én aantrekkelijk voor reizigers.”