Tijdens de vergadering van de commissie Economie sprak VVD-Statenlid Björn Schutz zich uit over de vervanging van de schepen van de Westerschelde Ferry (“WSF”). De VVD is positief over de voorgestelde hybride variant, maar plaatst ook een aantal kritische kanttekeningen.
“We
willen naar een duurzame, volledig elektrische operatie,” zegt Björn. “Maar
zolang netcongestie ons in de weg zit, is het verstandig om te kiezen voor een
hybride oplossing. Zo houden we de vloot betrouwbaar en flexibel, zonder dat netcongestie
ons parten kan spelen.”
Reiscomfort
en zekerheid
De
VVD benadrukt dat de nieuwe schepen aantrekkelijk moeten zijn voor
reizigers. “Reiscomfort en reiszekerheid zijn essentieel,” vindt Björn. “Comfortabele
schepen die betrouwbaar varen trekken meer passagiers. Dat is niet alleen goed
voor de reiziger, maar ook voor de financiële gezondheid van de WSF. Uitval
moet tot een minimum beperkt blijven. En als er toch uitval is, dan moet er
altijd vervangend vervoer beschikbaar zijn. Dat moet honderd procent
gegarandeerd blijven.”
Kosten
en risico’s
De
VVD vraagt aandacht voor de forse investeringen die met de vervanging gepaard
gaan. “We praten over een projectinvestering van 33 tot 43 miljoen euro.
Dan is het wél belangrijk dat we zicht houden op de toekomstige prijsstelling
van een overtocht. Die relatie tussen investering en tarief moet duidelijk
zijn, ook als de WSF later aan de markt wordt overgelaten,” aldus Björn.
Daarnaast
wijst hij op technische risico’s. “We hebben afgelopen zomer gezien dat er
veel uitval was, zowel door ziekte onder personeel als door technische
problemen. Ook is er een reëel risico dat een van de huidige motoren
vroegtijdig moet worden vervangen, wat miljoenen extra kan kosten. Het is
belangrijk dat we de komende maanden
meer inzicht krijgen in waarschijnlijkheidsscenario’s.”
Vooruitblik
Tot
slot vraagt de VVD om duidelijkheid over het ontwerp van de nieuwe
schepen. “Worden dit standaardboten die al elders varen, of kiezen we
opnieuw voor speciaal ontworpen schepen?” vraagt Björn zich af. Ook wil de
VVD-fractie weten in hoeverre er flexibel geschakeld gaat worden tussen grote
en kleine schepen voor verschillende doelgroepen.
“De
VVD staat positief tegenover het Statenvoorstel,” zegt Björn tot slot, “maar
we willen wél dat comfort, zekerheid en kostenbeheersing centraal blijven
staan. Alleen dan houden we de WSF toekomstbestendig én aantrekkelijk voor
reizigers.”