De VVD Zeeland spreekt haar waardering uit voor het verkeersveiligheidsplan van Gedeputeerde Staten, maar Statenlid Björn Schutz plaatst wel kritische kanttekeningen bij één belangrijk gemis: sluipvrachtverkeer. "Sluipvrachtverkeer brengt extra risico's met zich mee. Dertig vrachtwagens door een dorp is echt wat anders dan één toeleverancier.”
Niet langzamer, maar veiliger
De partij onderschrijft de gekozen aanpak – generiek, thematisch en trajectspecifiek – en verwacht dat die effectief zal zijn. Tegelijk waarschuwt Björn voor een te eenzijdige focus op snelheidsverlaging: “Langzamer is iets anders dan veiliger. Voor meer verkeersveiligheid moeten we ook inzetten op gedrag en handhaving.”
Sluipvracht moet op de agenda blijven
In de Statencommissie ontstond eerder een discussie tussen Björn en Gedeputeerde Van der Maas over sluipvrachtverkeer, dat in het huidige voorstel niet is meegenomen. “De Gedeputeerde kijkt vooral naar de weginrichting. De VVD kijkt juist naar het gedrag: doorgaand vrachtverkeer dat via dorpen rijdt om heffingen of files te ontwijken, is niet de bedoeling. Het gaat hier om een structureel probleem dat onveiligheid in de hand werkt,” aldus Björn.
Blik vooruit
Björn pleit ervoor om bij de uitvoering en monitoring van het verkeersveiligheidsbeleid ook oog te houden voor sluipvrachtverkeer. “We kennen de data nog niet, maar zodra die er zijn, moet duidelijk zijn hoe we hiermee omgaan. Dit mag geen blinde vlek worden.” Tot slot roept de VVD op tot goede afstemming met andere wegbeheerders, om onnodige verkeershinder bij werkzaamheden te voorkomen.