Antwoorden Gedeputeerde Staten binnen over busrituitval: ‘Nu kunnen we bepalen of actie nodig is’

Antwoorden Gedeputeerde Staten binnen over busrituitval: ‘Nu kunnen we bepalen of actie nodig is’

Statenlid Björn Schutz (VVD) is blij met de antwoorden van Gedeputeerde Staten op zijn schriftelijke vragen over de aanhoudende uitval van busritten in Zeeland. “Het is goed dat er nu duidelijkheid is over hoe ernstig de situatie werkelijk is,” zegt hij. Dat valt niet mee. “Met deze informatie kunnen we bepalen of, en zo ja welke, actie wat ons betreft nodig is.”

1 op de 20 ritten valt uit

De VVD stelde deze vragen omdat er zich gezinnen bij ons melden met een hartenkreet. Gezinnen voor wie de uitval ontwrichtend doorwerkten. Zij kregen gedoe op school of op het werk. Uit de beantwoording door GS blijkt dat in mei 2025 maar liefst 5,41% van het totaal aantal dienstregelingsuren in Zeeland is uitgevallen. Dat komt neer op ongeveer één op de twintig ritten. In de eerste helft van mei lag het percentage zelfs rond de 7%. De Provincie beschikt niet over uitsplitsingen per regio of per lijn, maar erkent dat de grootste problemen zich voordoen tijdens de spits. Connexxion zegt bij prioritering nadrukkelijk rekening te houden met scholieren en studenten. Volgens Gedeputeerde Staten is de situatie in mei ‘zeer ernstig’ en is dit ook stevig besproken met de CEO van moederbedrijf Transdev. Die gaf aan zich te willen inspannen om de kwaliteit te herstellen.

Structureel personeelstekort

De busrituitval blijkt nauw samen te hangen met een structureel personeelstekort, hoge uitstroom en storingen aan materieel. In mei kwam daar de vakantieperiode voor chauffeurs bovenop. De uitstroom van personeel ligt in Zeeland op 8%, hoger dan het landelijke gemiddelde binnen Transdev (6%). Met name de zogenoemde RVU-regeling – die oudere werknemers in staat stelt eerder te stoppen – blijkt in Zeeland populairder dan elders. “Een veeg teken,” vindt Björn Schutz. “Juist in een tijd van krapte moet je je mensen weten te behouden.”

De Provincie geeft aan dat veel chauffeurs twijfelen over hun toekomst: is er straks nog voldoende werk, moeten ze op kleinere bussen rijden, willen ze overstappen naar de nieuwe vervoerder EBS? Dat alles voedt de onzekerheid.

Nieuwe chauffeurs pas vanaf augustus

De oplossing voor het chauffeurstekort komt langzaam op gang. Connexxion heeft met steun van de Provincie een wervingscampagne opgezet, die naar verwachting in augustus leidt tot de instroom van 21 fte aan nieuw personeel. Björn: “Dat is welkom, maar augustus is nog ver weg. Wat gebeurt er tot die tijd?”

Volgens Gedeputeerde Staten wordt er gewerkt aan betere communicatie over uitval richting reizigers, intensievere samenwerking tussen Provincie, Connexxion en EBS, en het versneld verhelpen van technische mankementen aan bussen. Maar garanties voor verbetering zijn niet gegeven. “Daar moeten we scherp op blijven,” vindt Björn. “Er komt een vervolggesprek met Transdev, maar wat ons betreft moet dat wel snel tot resultaten leiden.”

Boetes in beeld

Wat als het allemaal niet snel verbetert? De Provincie sluit niet uit dat Connexxion alsnog een boete opgelegd krijgt. “Als er geen geloofwaardig pakket aan verbetermaatregelen komt, zullen wij niet schromen om sancties op te leggen,” zo staat in de schriftelijke beantwoording.

Voor de VVD is dat een belangrijk signaal. “Het is goed dat GS de ernst van de situatie inziet en bereid is om in te grijpen,” aldus Björn. “Tegelijkertijd moeten we blijven hameren op structurele oplossingen. De Provincie moet regie nemen. Iedere Zeeuw moet kunnen rekenen op betrouwbaar vervoer – zeker scholieren en forenzen. Dáár ligt onze inzet.” Daarom stellen we tijdens de Statenvergadering van 4 juli a.s. aanvullende vragen. Wij hopen oprecht op

verbetering, maar zullen Gedeputeerde Staten indien nodig houden aan hun uitspraken dat zij niet schromen door te pakken met het opleggen van een boete als dat alsnog nodig blijkt.