Statenvoorstel Startnotitie vervanging Westerschelde Ferry, 15 november 2024

Statenvoorstel Startnotitie vervanging Westerschelde Ferry, 15 november 2024

Voorzitter,

Tijdens de Commissiebehandeling hebben we een grondige, goede, soms zeer gedetailleerde, technische discussie gehad over de Startnotitie vervanging Westerschelde Ferry.

Ook voor de VVD is het in dit dossier van belang dat de nieuw vloot zero-emissie aangedreven wordt, maar…!! Áls er een risico is dat netcongestie het tijdig in de vaart nemen in de weg kan staan, dan geeft de VVD de voorkeur aan een dieselelektrische hybride- of hybridetussenvariant. Bij voorkeur het laatste, om het later alsnog om te zetten naar een volwaardige zero-emissie vloot. Mits dat financieel binnen het redelijke blijft. Daar is de VVD ook van. Daarom is voor nu, vanwege het risico en de onzekerheid verbreding van het onderzoek noodzakelijk. Om flexibiliteit te houden. We zitten als we het Statenvoorstel vanmiddag goedkeuren nog maar in definitiefase. We moeten immers om netcongestie heen besturen en we gaan de schepen nog niet bestellen. Iets anders zou onverantwoord zijn.

Een tweede element dat voor de VVD van belang is, is dat ook reiscomfort zal worden geborgd in de definitiefase, zoals dat ook met reiszekerheid het geval is. Het tegenovergestelde – dus het gebrek aan comfort - zal later, na ingebruikname, in een tolvrij tunneltijdperk de exploitatieresultaten niet, althans niet optimaal verbeteren. Hierbij vraagt de VVD GS een uitdrukkelijke toezegging: nl. om reiscomfort mee te nemen in de definitiefase. Reiscomfort wil de VVD - net als reiszekerheid - graag terugzien in het programma van eisen wat in een latere fase wordt opgesteld. Om het wat concreter te maken, denk bijvoorbeeld aan de impact van windkracht op reiscomfort. Dat moet niet minder worden dan nu het geval is. Dan haken er passagiers af.

Voorts vraagt de VVD aan GS de andere in de voorfase door partijen gestelde en soms wat voorzichtig beantwoordde vragen nog eens tegen het licht te houden in de definitiefase. In die fase was het GS vooral om de hoofdvraag ‘Kan het überhaupt?’ te doen. Statenfracties waren soms al wat verder en gedetailleerder in het denken en het stellen van vragen. Deze werden toen wat algemeen of wellicht soms ook wat defensief beantwoord, omdat die zich niet direct tot de hoofdvraag verhielden. Het kan geen kwaad die vragen in de definitiefase toch nog eens tegen het licht te houden. Doe er uw voordeel mee.

Voor het overige kan de VVD zich prima vinden in dit Statenvoorstel waarin wordt voorgesteld met de definitiefase voor de vervanging van de huidige vloot aan te vangen en het project als Groot Project te beleggen.