Bijdrage wensen en bedenkingen Provinciale Staten bij aandeelhouderschap Stedin

Een functionerend energie- en gasnetwerk is cruciaal voor het functioneren van onze maatschappij. Uit deze microfoon zou vandaag geen geluid komen als het netwerk niet op orde zou zijn. Geen kreukvrije overhemden om ons heen zonder strijkijzers en wasmachines. De bruggen en sluizen in de provincie zouden niet functioneren, evenals de stoplichten en in vele gebouwen en huizen zou het donker en koud zijn. We zouden wateroverlast kunnen hebben omdat gemalen niet functioneren. Het onderstreept het belang van een goed functionerend energie- en gastnetwerk en maakt duidelijk dat het hier om een publiek belang gaat.

Daarom is de VVD fractie ook voorstander van het aandeelhouderschap van Stedin omdat voldaan wordt aan de voorwaarde van het publieke belang, wat ook geborgd is in de Wet onafhankelijk netbeheer. Ook wordt voldaan aan de voorwaarden zoals opgenomen in de nota verbonden partijen die we als Staten eerder hebben vastgesteld. Wij zijn voorstander van een actief aandeelhouderschap en daar hoort een plek in de aandeelhouderscommissie voor ons bij. Dat is onze belangrijkste wens.

In onze overwegingen speelt ook mee dat door ons gestelde maatschappelijke doelen zoals extra woningbouw en de verduurzaming van onze woningen en bedrijven alleen kunnen plaatsvinden als het netwerk op orde is. En ondertussen weten we dat forse investeringen nodig zijn om het probleem van netcongestie op te lossen. De kapitaalstorting van 5 miljoen zien wij dan ook als de verantwoordelijkheid nemen om bij te dragen aan het oplossen van de netcongestie. Het zou mooi zijn als ook de Zeeuwse gemeenten aandeelhouder willen worden.

Deze kapitaalstorting van 5 miljoen is voor ons als provincie een forse, voor Stedin een kleine. Belangrijk is dat wij deze storting financieel verantwoord kunnen nemen en dat kunnen we gelet op onze financiële positie. Voor de VVD zijn continuïteit, risicobeheersing, risicobeperking en rendement van belang bij publiek aandeelhouderschap, daar vragen wij de aandacht voor bij Gedeputeerde Staten na toetreding.

De VVD fractie kan instemmen met de voorliggende wensen en bedenkingen.