Bijdrage Statenvoorstel aandeelhoudersstrategie ZEH N.V.

Hoe geven wij invulling aan de rol van publieke aandeelhouder van een commercieel bedrijf dat actief is op de energiemarkt. Daar biedt de aandeelhoudersstrategie het kader voor.
Wij doen dat vanuit het grote aandeelhoudersbelang van 50% dat we als Provincie Zeeland hebben in de Zeeuwse Energiehoudstermaatschappij (ZEH). In Nederland zijn we daarin uniek omdat ZEH als enige grote producent van elektriciteit – nog – in publieke handen is.

De VVD wil vanuit een actief aandeelhouderschap invulling geven aan de herijkte aandeelhoudersstrategie. Wij hebben daar als Staten om gevraagd. Deze strategie komt tegemoet aan de uitgangspunten die wij als VVD stellen, namelijk dat de aandeelhoudersstrategie oog moet hebben regionale economische ontwikkeling, verduurzaming en duurzame hoogwaardige werkgelegenheid in Zeeland. Risicobeheersing, risicobeperking, rendement en continuïteit. Het zijn deze uitgangspunten die wij terugvinden in de herijkte aandeelhoudersstrategie.

De grote prijsschommelingen op de energiemarkt gecombineerd met het 70%-belang dat de ZEH heeft in EPZ, maakt dat de commerciële risico’s die we daarbij als aandeelhouder lopen, niet in het publieke belang is. De VVD fractie is van mening dat met deze herijkte strategie een duidelijk kader wordt gesteld voor het verder vervreemden van bedrijfsonderdelen van ZEH omdat deze niet passen bij het publiek aandeelhouderschap. Commerciële risico’s horen niet bij ons thuis. We onderstrepen daarbij het uitgangspunt van het behoud van de aandeelhouderswaarde.

De nieuwe strategie bevat een duidelijk kader om de gesprekken met het rijk te voeren over het overnemen van de aandelen in EPZ en daarmee de hoge financiële risico’s voor de provincie te beëindigen.

We onderschrijven ook het kader dat wij er voorkeur aan geven om de financiële middelen in ZEH te laten uitkeren in dividend. Waarbij we vasthouden aan de afspraken dat het dividend eerst aangewend wordt voor de aflossing van GBE Aqua en we het daarna zodanig inzetten dat er structurele inkomsten uit voortvloeien.

Een laatste punt van aandacht betreft de governance. Conform hoofdstuk 5 uit de nota verbonden partijen die voor ons als provincie leidend is zien we graag dat Gedeputeerde Staten voldoende aanleiding heeft om met ZEH en de mede aandeelhouders het gesprek te gaan voeren over een bij de onderneming passende governance structuur op basis van de geldende wet-en regelgeving. Waarbij het van belang is om oog te hebben voor de hoogte van het vermogen van ZEH en de processen die nodig zijn voor het vervreemden van bedrijfsonderdelen.

Wij kunnen instemmen met deze aandeelhouderstrategie.