Bijdrage VVD fractie 1e wijziging Zeeuwse Omgevingsvisie en Omgevingsverordening 15 december 2023

Bijdrage VVD fractie 1e wijziging Zeeuwse Omgevingsvisie en Omgevingsverordening, 15 december 2023

Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking en op dat moment moeten wij een nieuwe omgevingsvisie en omgevingsverordening hebben vastgesteld die aan alle (digitale) eisen voldoet. Een visie/verordening, die omschrijft hoe wij omgaan met onze ruimte in onze provincie.

Ruimtelijke Ordening,…het ordenen van de beschikbare ruimte,…dat doe je niet alleen, dat doe we, samen met onze inwoners, ondernemers, en betrokken organisaties, gemeenten, etc. Dat traject is inmiddels doorlopen. Als Staten zijn we hier in juni van dit jaar bij betrokken geweest om kaders te stellen. Dit is ons overzichtelijk en in hapklare brokken gepresenteerd. In totaal worden vijf stappen doorlopen m.b.t. deze (1e ) wijzigingen, en zijn we nu beland in het laatste onderdeel, het vaststellen van de 1ste wijziging van de Zeeuwse Omgevingsvisie en Omgevingsverordening.

Met behulp van deze 2 documenten, geven wij als provincie de ruimtelijke kaders aan voor onszelf en voor onze overheidspartners en kunnen ruimtelijke vragen getoetst worden en belangen (individueel en/of van onze samenleving) worden afgewogen.

Als VVD fractie zijn we ons bewust van de dynamiek van de samenleving en dat de ruimte binnen onze provincie grens (en binnen Nederland) schaars is. We zijn blij dat er nu een ruimtelijke visie ligt en een verordening, die kaders schept, maar ook ruimte biedt voor ontwikkelingen en landschappelijke waarden beschermd. Ook biedt de nieuwe systematiek, procesmatig ruimte voor periodieke actualisatie (e.e.a. passend binnen de systematiek van de Omgevingswet). Op deze wijze kunnen wij onze kaderstellende rol als Provinciale Staten uitvoeren en houden we jaarlijks een vinger aan de pols op de ruimtevraag. Thema’s die maatschappelijk leven zoals ‘recreatie en toerisme’, ‘water en bodem sturend’, en ‘inpassing van de energie-infrastructuur’ zijn nu opgenomen in de visie. En wordt in de verordening invulling gegeven aan concrete en uitgewerkte kaders gericht op specifieke projecten en /of functies. Ook in dat document herkennen we de actuele vragen vanuit onze samenleving. Zoals klimaatadaptatie bij bedrijventerreinen, voorwaarden slaapstrandhuisjes, waterbassins, kaarten natuur en cultuurhistorische waardevolle boerderijen.

Wij zien daarnaast twee aandachtspunten die we graag in een volgende actualisatie terug zien, en dit betreft de ontwikkeling met betrekking ‘decentrale mestvergistingen’ in het buitengebied. En als tweede punt hebben wij aandacht gevraagd voor prognoses /- en ruimtevraag inpassing van bedrijventerreinen.

Al bij al liggen er hier 2 omvangrijke documenten aan ons voor, die de voor ons herkenbare ruimtelijke maatschappelijke vraagstukken voorzien van ruimtelijke afwegingskaders.
Compliment voor alle medewerkers en betrokken organisaties die meegewerkt hebben aan de tot stand koming van deze documenten.