Bijdrage Statenvoorstel Westerscheldetunnel tolvrij instemming met bestuursovereenkomst

De Westerscheldetunnel wordt uiterlijk op 1 januari 2025 tolvrij voor personenvervoer. Wij stemmen in met de bestuursovereenkomst. Een resultaat van vele jaren van lobby van velen. Voor het eerst (buiten enkele tolvrije dagen om) gaan Zeeuws-Vlamingen ervaren hoe het is om niet te moeten betalen om de rest van Zeeland en Nederland te bereiken. Iets wat van generatie op generatie wel het geval is geweest. Dat het straks eindelijk zover is, leek vele jaren onbestaanbaar. Een woord van dank aan een ieder die zich hier voor ingezet heeft is wat ons betreft op zijn plaats.

Met dit resultaat zou je denken dat de vlag uitgaat en iedereen Van d’ Ee tot Hontenisse en van Hulst tot aan Cadzand in opperbeste stemming is. Maar het tegendeel is waar. De reacties op straat variëren, van geloof je het zelf tot, straks heffen ze gewoon weer tol om het herstel van die breuk te betalen. Dit zegt veel over het diepgewortelde gevoel van onrecht en wantrouwen. Dat kan alleen weggenomen worden als de slagboom voorgoed omhoog blijft staan. Want alleen het instemmen met deze bestuursovereenkomst is niet genoeg. Het gaat om de uitvoering, een tolvrije tunnel zo snel mogelijk, die tolvrij blijft. Wij roepen Gedeputeerde Staten en het Rijk dan ook op om deze bestuursovereenkomst zo snel mogelijk uit te voeren.

Dat brengt mij bij twee vragen aan Gedeputeerde Staten over deze overeenkomst:

1.       Welke stappen zijn nodig voor het tolvrij maken na vaststelling van de overeenkomst door PS

2.       Kan GS wat meer duiding geven over artikel 3 lid 2: alle bijkomende kosten worden gedragen door de provincie, waaronder voor zover nodig: maatregelen voor verkeersveiligheid, doorstroming en milieu en daarnaast aanpassing dan wel ontmanteling van de tolorganisatie en tolsystemen. Welke maatregelen zijn er nog nodig?

We zijn nog niet klaar. De lobby dient voortvarend voortgezet te worden om de Westerscheldetunnel volledig tolvrij te krijgen. Voor alle categorieën, dus ook voor het vrachtverkeer. Welke inspanningen worden er geleverd om dit voor elkaar te krijgen? Wanneer kunnen we als Provinciale Staten de financiële consequenties van deze overeenkomst verwachten?

Tot slot, een tolvrije Westerscheldetunnel zorgt ook voor het verlies van banen. Wij vinden het van belang dat er een goed sociaal plan komt voor de medewerkers die het betreft.