Voorzitter,
De Westerscheldetunnel wordt uiterlijk op 1 januari 2025 tolvrij
voor personenvervoer. Wij stemmen in met de bestuursovereenkomst. Een resultaat
van vele jaren van lobby van velen. Voor het eerst (buiten enkele tolvrije
dagen om) gaan Zeeuws-Vlamingen ervaren hoe het is om niet te moeten betalen om
de rest van Zeeland en Nederland te bereiken. Iets wat van generatie op
generatie wel het geval is geweest. Dat het straks eindelijk zover is, leek
vele jaren onbestaanbaar. Een woord van dank aan een ieder die zich hier voor
ingezet heeft is wat ons betreft op zijn plaats.
Met dit resultaat zou je denken dat de vlag uitgaat en iedereen
Van d’ Ee tot Hontenisse en van Hulst tot aan Cadzand in opperbeste stemming
is. Maar het tegendeel is waar. De reacties op straat variëren, van geloof je
het zelf tot, straks heffen ze gewoon weer tol om het herstel van die breuk te
betalen. Dit zegt veel over het diepgewortelde gevoel van onrecht en wantrouwen.
Dat kan alleen weggenomen worden als de slagboom voorgoed omhoog blijft staan. Want
alleen het instemmen met deze bestuursovereenkomst is niet genoeg. Het gaat om
de uitvoering, een tolvrije tunnel zo snel mogelijk, die tolvrij blijft. Wij
roepen Gedeputeerde Staten en het Rijk dan ook op om deze bestuursovereenkomst
zo snel mogelijk uit te voeren.
Dat brengt mij bij twee vragen aan Gedeputeerde Staten over deze
overeenkomst:
1.
Welke stappen zijn nodig voor het tolvrij
maken na vaststelling van de overeenkomst door PS
2.
Kan GS wat meer duiding geven over artikel 3
lid 2: alle bijkomende kosten worden gedragen door de provincie, waaronder voor
zover nodig: maatregelen voor verkeersveiligheid, doorstroming en milieu en
daarnaast aanpassing dan wel ontmanteling van de tolorganisatie en tolsystemen.
Welke maatregelen zijn er nog nodig?
Voorzitter,
We zijn nog niet klaar. De lobby dient voortvarend voortgezet te worden om de
Westerscheldetunnel volledig tolvrij te krijgen. Voor alle categorieën, dus ook
voor het vrachtverkeer. Welke inspanningen worden er geleverd om dit voor
elkaar te krijgen? Wanneer kunnen we als Provinciale Staten de financiële
consequenties van deze overeenkomst verwachten?
Tot slot, een tolvrije Westerscheldetunnel zorgt ook voor het
verlies van banen. Wij vinden het van belang dat er een goed sociaal plan komt
voor de medewerkers die het betreft.