Ruimte voor keuzes

Bijdrage Algemene Beschouwingen vrijdag 10 november 2023

Ruimte geven aan onze inwoners, ondernemers en bezoekers om eigen keuzes te kunnen maken. Vrijheid koesteren om te zijn wie je bent, het leven in te richten zoals dat bij je past.

Ruimte geven om mensen hun verantwoordelijkheid te laten nemen en eigen keuzes te maken. Naast elkaar en met elkaar. Luisteren naar de zorgen van mensen, zien wat goed gaat, maar ook zien wat beter moet. Luisteren om de impact te begrijpen van keuzes die gemaakt worden.

Verdraagzaam als de keuze van een ander niet de onze is of andersom. Respect voor elkaars opvattingen en leefwijze. Dezelfde kansen krijgen, keuzes zelf maken. Dat zijn de waarden waar wij als VVD fractie voor staan. De bril waarmee wij naar Zeeland en de voorliggende najaarsnota en begroting kijken.

Wat betekenen de besluiten die wij vandaag nemen voor de keuzevrijheid van onze inwoners, ondernemers en bezoekers? Welke betekenis geven wij en wat ervaren de mensen in ons mooie Zeeland. Want vandaag gaat het over wat wij doen voor Zeeland met 320 miljoen euro.

Uitgangspunt voor ons is dat wij ruimte geven, maar ook grenzen stellen. Betrouwbaar zijn, duidelijkheid bieden en keuzes motiveren.  En het allerbelangrijkste dat we keuzes ook uitvoeren, zodat het niet bij goede bedoelingen en papier blijft.

Wonen
Als het gaat om dezelfde kansen bieden en eigen keuzes maken, dat gaat dat ook over de mogelijkheid om in een eigen huis te wonen of een huis te huren.

Want we willen allemaal het gevoel van een thuis, een eigen plek(je) voelen en ervaren. De afgelopen jaren zijn grote stappen gezet. Er is een woondeal gesloten, een woonagenda ondertekend, er is meer sprake van samenwerking tussen overheden in Zeeland, met de corporaties en met de markt. Er wordt ook in de versnellingstafels, praktijk ervaringen en kennis gedeeld over hoe we sneller kunnen bouwen om aan de prangende vraag te voldoen.

Tegelijkertijd zijn de marktomstandigheden gewijzigd, waardoor woningbouw achter- blijft op de vraag. De provincie bouwt geen huizen, verleent geen vergunningen voor woningen, en is ook geen projectontwikkelaar. De provincie heeft een rol om partijen samen te brengen, te faciliteren, sturen of ondersteunen. De afgelopen periode zijn de gebiedsgerichte aanpak en de subsidieregeling hergebruik leegstaande panden ontwikkeld en succesvol gebleken. De VVD wil deze regelingen graag voortzetten.

Kan Gedeputeerde Staten aangeven welke financiële instrumenten er na 2024 structureel opgenomen zijn voor ondersteuning van de woningbouwopgaven?

Infrastructuur
Inwoners, ondernemers, bezoekers, studenten, scholieren. Allemaal verplaatsen we ons binnen Zeeland of van en naar Zeeland. We maken daarin een eigen keuze of we reizen met een eigen vervoersmiddel, het openbaar vervoer of deelvervoer.
We willen allemaal dat die keuze vrij te maken valt en blijft. Dat je veilig op je plek van bestemming komt.  Daarom is het nodig om te investeren in openbaar vervoer en in nieuwe wegen en fietspaden. Maar ook tijdig onderhoud te plegen.

De VVD steunt de investeringen in fijnmazig vervoer die zijn opgenomen in de voorjaarsnota. Het moge ook duidelijk zijn dat wij nog steeds achter de Regionale Mobiliteits Strategie staan. Hoe we verder gaan met de concessie voor de ‘grote bus’ bespreken we later deze maand, maar dat we verder gaan staat niet ter discussie voor ons.

Dan over naar infrastructuur.  We zien uit naar de concrete uitwerking van de rondweg Oud-Vossemeer in de voorjaarsnota. Graag herinneren wij Gedeputeerde Staten ook aan de toezegging uit juni 2021 over de aanpak van de Oesterdam.

Wij verwachten ook een stevig voorstel van Gedeputeerde Staten bij de voorjaarsnota om tijdig klein- en groot onderhoud uit te voeren. In dat kader zien we steeds vaker dat werkzaamheden, die hoognodig zijn, ook tot veel vertragingen leiden. Vervelend, maar niet alleen dat, het kost het bedrijfsleven ook veel geld.

Is gedeputeerde Staten bereid om gelet op de forse opgave qua onderhoud, om over de planning en omleidingsroutes niet alleen afstemming te zoeken met de andere wegbeheerders maar ook met het bedrijfsleven?

Wij zijn ook benieuwd naar de stand van zaken voor de aanpak van de Deltaweg/MiddenZeeland route en de aanpak van de Zeelandbrug? Ook hier verwacht de VVD op korte termijn concrete voorstellen.

Dan een ander punt van zorg voor onze fractie. We constateren dat er sluipverkeer van voornamelijk vrachtverkeer in Zeeland is. Mogelijk heeft dat te maken met de Belgische vrachtwagenheffing.
 De situatie in Westdorpe is daar een treffend voorbeeld van. Met het vooruitzicht van o.a. de vrachtwegheffing in Nederland willen we nieuwe problemen graag voor zijn. Daarom dienen we een motie in waarbij we Gedeputeerde Staten vragen om onderzoek te doen naar de verkeersstromen en te bezien welke maatregelen nodig zijn om ongewenste vrachtverkeerstromen en overlast in de dorpen tegen te gaan.

Leefbaarheid
Naast een dak boven je hoofd of de wijze van vervoer gaat het er ook om of mensen gezien worden, zich gewaardeerd voelen, anderen kunnen ontmoeten en mee kunnen doen in de samenleving, dat voorzieningen bereikbaar zijn. Of mensen de ruimte en het vertrouwen voelen om eigen keuzes te maken. Wij kijken uit naar de sociale agenda en het bijbehorende leefbaarheidsfonds die moeten bijdragen aan de verbetering van de leefkwaliteit in Zeeland. Graag zouden wij ook zien dat de inspanningen die nodig zijn om het recent aangepaste artikel 1 van de grondwet na te leven, ook een plek krijgen in deze agenda.

Cultuur
Cultuur is onderdeel van het leven. Voor de één betekent het kunnen spreken in dialect, carnaval vieren, voor de ander het kunnen bezoeken van een festival, museum, concert of voorstelling. Ook onze omgeving zit vol cultureel erfgoed. Van molen tot geschenkwoning. De VVD kijkt uit naar de discussie over het nieuwe cultuur- en museum beleid.

Ten aanzien van erfgoed onderschrijven we de extra investeringen.  Er is een omvangrijke opgave voor restauraties. De VVD ziet graag dat er inspanningen geleverd worden om beheer en onderhoud te stimuleren om grootschalige restauraties in de toekomst te kunnen beperken.

Op 12 juni van dit jaar heeft de staatsecretaris van cultuur de Kamer geïnformeerd over de  verkenning naar de financiering van de monumentenzorg. Welke inbreng levert Zeeland hierin?

Economie en energie
Bedrijven in al haar verschijningvormen zijn een belangrijke motor van onze Zeeuwse economie. Ze brengen welvaart en voorzien velen van een mooie baan. Van een inkomen, van waardering en kansen op ontwikkeling. De provincie investeert ook volgend jaar weer veel om innovaties te stimuleren. Dat is nodig.
Helaas zijn ook grenzen van duurzame groei voor nu in zicht. De netcongestie hangt als een zwaard van Damocles boven het bedrijfsleven. Kunnen bedrijven nog groeien, kunnen ze nog innoveren en kunnen ze verduurzamen? De zorgen van de ondernemers zijn ook onze zorgen.
De provincie pakt haar rol om partijen te verbinden en oplossingen inzichtelijk te maken.

Kan Gedeputeerde Staten ons informeren over de stand van zaken van dit moment?

Voor de binnenvaart- en scheepvaart is walstroom een belangrijke ontwikkeling. Kan GS al een tipje van de sluier oplichten of bij de uitvoering van het plan binnenvaart al onze eigen kades uitgerust worden met walstroom? Of is de cofinanciering zoals opgenomen in de voorjaarsnota slechts voor een deel van de benodigde voorzieningen?

Leveringszekerheid blijft voor de VVD een belangrijk uitgangspunt. De brede energiemix is daarin cruciaal. We kijken uit naar het gesprek over het voorwaardenpakket voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Hoe geven we ruimte, maar stellen we ook grenzen om de kwaliteit van leven in Zeeland te vergroten.

Milieu
Schoon water, schone lucht en een schone en gezonde bodem. Dat draagt bij aan de leefkwaliteit van ons allen. Helaas moeten we constateren dat er nog veel inspanningen nodig zijn om dat te bereiken. Van ons als overheid en van het bedrijfsleven. Grenzen stellen aan wat kan en wat niet. Bedrijven aanspreken op hun verantwoordelijkheid. Het vraagt van ons om te investeren in extra toezicht en handhaving maar bovenal om stappen te zetten naar een robuuste Omgevingsdienst die op een kwalitatieve goede manier haar taken kan uitvoeren. Zodat ons water, onze lucht en onze bodem schoner worden. Want schoner is veiliger.

Financiën, stikstof en menskracht
De provincie is op dit moment financieel gezond. Er is ruimte om te investeren en de algemene reserve is op orde.

Toch zijn er zorgen bij de VVD fractie. Ondanks het vooruitzicht van dividend inkomsten.
De inflatie is fors gestegen wat van invloed is op de kosten die de provincie maakt. Er is onzekerheid over de uitkering van het provinciefonds en wat er in de plaats komt voor de inkomsten die we ontvangen uit motorrijtuigenbelasting.

De grootste zorg hebben we bij de open eind regeling faunaschade. Als er schade geleden wordt moet deze vergoed worden. We weten dat slechts een deel van de schades gemeld wordt omdat het hele proces van schade melden nogal bureaucratisch is. Dat moet beter. Met de voorstellen uit de najaarsnota constateren we dat er vanaf dit jaar ruim 2 miljoen euro vergoed wordt en dat het bedrag alleen maar stijgt. Dat geld geven wij liever aan wat anders uit. Voorkomen is beter dan genezen en daarom dient de VVD bij deze de motie faunabeheer in. Om enerzijds schade melden te versimpelen en anderzijds de kosten beheersbaar te houden.

Tot slot voorzitter, vandaag maken we keuzes over de besteding van 320 miljoen euro. Keuzes om het leven van mensen in Zeeland te verbeteren. Of die keuzes uitgevoerd kunnen worden hangt naast keuzes over doelstellingen en de besteding van geld ook af van de beschikbare menskracht en de ruimte voor vergunningverlening. Het gebrek aan stikstofruimte en arbeidskrachten kan de uitvoering vertragen. Wil gedeputeerde Staten ons expliciet informeren als deze omstandigheden zich voordoen?