Bijdrage regenboogakkoord

Discriminatie op welke grond dan ook is niet toegestaan. Voorzitter, vanuit de Grondwet lijkt het zo vanzelfsprekend. Toch blijkt de praktijk van alledag lang niet zo eenvoudig. Zo hebben LHBTHI+ -personen vaker dan anderen te maken met scheldpartijen, pesterijen, seksueel geweld, bedreigingen en fysiek geweld. Dit geweld kan op school, op het werk of op straat plaatsvinden. Maar ook thuis, in de eigen familiekring! Meestal worden deze gewelddadigheden niet bij de politie gemeld.

Stigma en zelfstigma. Het beïnvloedt de kwaliteit van ons leven. De innerlijke strijd die LHBTI+ personen kunnen voelen en de vrees voor negatieve reacties en afwijzing kunnen voor ernstige stress of spanningen zorgen. Zo is het aantal zelfdodingen onder LHBTI+-jongeren maar liefst 4,5 keer hoger dan onder heteroseksuele! Het geeft maar aan hoeveel ‘stil leed’ er is. Het geeft ook aan dat artikel 1 van onze Grondwet meer is dan ‘’t verbod op discriminatie geregeld te hebben’. Net zoals het ook méér is dan ‘gewoon even melden bij politie, leidinggevende, of je vader of moeder dat je wegens je seksuele geaardheid gepest en getreiterd bent!’

Voorzitter, zo gemakkelijk ligt het allemaal niet. Fysiek geweld en politiemeldingen zijn slechts het topje van de bekende ijsberg. LHBTI+ is ook niet iets van organisaties en overheden alleen. Juist dan dreigt het thema te institutionaliseren.

De Zeeuwse gemeenschap is heel divers; godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap en seksuele gerichtheid, het zou niet moeten uitmaken. Toch doet het dat nog wèl en daarmee beïnvloedt het de kwaliteit van leven van Zeeuwen. Het perspectief wisselt, de pijn van ongelijke behandeling, afwijzing en sociale uitsluiting niet.

Een overheid moet zorgdragen voor veiligheid van elke burger. Toch vragen inwoners zich af of de overheid er wel voor hen is. Wij willen er zijn voor alle Zeeuwen. Ieder mens is uniek. Verschil is er en mag er zijn! Voor de VVD Zeeland is een Regenboogakkoord niet nodig om discriminatie en ongelijke behandeling te bestrijden. Wat er wel nodig is, is kritisch te kijken naar onze eigen houding en ons eigen gedrag. Het kan soms zomaar gebeuren dat we onbewuste vooroordelen hebben. Niet zelden vanuit ons eigen perspectief, cultureel bepaald, zitten vooroordelen ingebakken in ons gedrag en werken zo door in onze systemen. Transparantie is daarom nodig. In ons coalitieakkoord hebben we opgeschreven dat we de ontwikkeling van de kwaliteit van leven, veiligheid en welbevinden, zullen monitoren. De monitor discriminatie Zeeland West-Brabant mag in onze ogen hierbij niet ontbreken omdat als onderdeel van die sociale agenda in elk geval ook de jaarlijkse activiteiten worden opgenomen rondom de Vier Vrijheden van Roosevelt – vrijheid van meningsuiting en godsdienst en de vrijwaring van vrees en gebrek. De naleving van artikel 1 draagt bíj aan die kwaliteit van leven. Voor erkenning en begrip is opvolging cruciaal. Daarmee bevorderen we de leefbaarheid in onze provincie èn het belang van onze vrijheid, verdraagzaamheid en gelijkwaardigheid.