Bijdrage Statenvoorstel Herziening Kader Grote Projecten

Op 17 december 2021 diende ik namens de VVD fractie de motie in over de evaluatie van het kader grote projecten. Deze motie werd unaniem aangenomen. In Provinciale Staten leefde breed de wens om het kader grote projecten te evalueren en daarbij expliciet mee te nemen wanneer Provinciale Staten een project als groot project benoemen. Een evaluatie door vreemde ogen was gewenst omdat wij de overtuiging hebben dat onze kaderstellende en controlerende rol altijd aandacht behoeft.

Sinds 2016 wordt gewerkt met het Kader Grote Projecten. Dit om de kaderstellende en controlerende taak van ons als Provinciale Staten te versterken. Immers het is de bevoegdheid van Provinciale Staten om een groot project aan te wijzen. Na een aantal kleine aanpassingen in 2018 is met het kader gewerkt tijdens grote projecten als de Tractaatweg, de sanering van Thermphos en zijn de aanpak van de Zanddijk en Kapellebrug aangewezen als grote projecten.

De evaluatie is uitgevoerd en de aanbevelingen zijn doorgevoerd in het herziene kader. De VVD fractie is van mening dat Provinciale Staten met dit herziene kader nog beter in staat zal zijn om haar controlerende en kaderstellende rol uit te voeren. Het inzicht dat Provinciale Staten krijgt in het adviesmodel, het grijze gebied tussen de score 18 en 20 maakt afgewogen keuzes mogelijk. De VVD kan instemmen met het voorliggende Statenvoorstel en rekent erop dat de geplande evaluatie na twee jaar opgenomen wordt in de beleidsplanning en wordt uitgevoerd.