Bijdrage Statenvoorstel Actualisatie Agenda 2023 Omgevingsvisie en -verordening

Middelburg, 16 juni 2023 Voorzitter, Voor ons ligt het voorstel van Gedeputeerde Staten om een aantal onderwerpen in onze Omgevingsvisie- en verordening aan te passen.

Middelburg 16 juni 2023

Voor ons ligt het voorstel van Gedeputeerde Staten om een aantal onderwerpen in onze Omgevingsvisie- en verordening aan te passen. Dit is voor ons als Staten 'het instrument om sturing te geven aan de ruimtelijke ontwikkelingen binnen Zeeland.

De afwegingspunten worden ons voorgelegd door middel van een zogenaamde A- en B-lijst. In het kort: De A-lijst zoals deze nu voorligt omvat 18 onderwerpen, en de B-lijst 14 stuks.

Als voorbereiding op deze vergadering, is de A- en B-lijst besproken in de de commissie ruimte van 2 juni jl. Er waren 5 onderwerpen waar de commissie om een aanpassing heeft gevraagd en waar het college mee aan de slag is gegaan, want voor ons ligt een gewijzigd voorstel in amper 14 dagen. Daarvoor complimenten. Het proces is bovendien transparant en overzichtelijk en geeft ons als Provinciale Staten gelegenheid om sturing te geven.

Daar maken wij als VVD Zeeland uiteraard gebruik van. M.b.t. het voorliggend voorstel, vinden wij een aantal aspecten van belang om deze later dit jaar, in december, inhoudelijk te bespreken.

Goede huisvesting voor internationale medewerkers
Wij vinden het van belang dat ruimte wordt gemaakt voor goede huisvesting voor internationale medewerkers. Onze economie heeft deze medewerkers hard nodig en goede huisvesting hoort daarbij. Hoewel het een primaire taak is van gemeenten en ondernemers gezamenlijk, hebben wij al eerder (beleidsmatig) mogelijkheden gecreĆ«erd, denk aan de Woondeal en hergebruik van vrijgekomen bebouwing. In het belang van de situatie op de woningmarkt en de goede huisvesting, is het goed om in samenwerking met gemeente en marktpartijen extra mogelijkheden te bezien.

Landschappelijke inbedding Energieinfrastructuur (2.1.18 - inhoudelijke wijziging).
Er komt met betrekking tot de Energietransitie veel op ons af wat ook ruimtelijk gezien, ingrijpt in onze open ruimtes en dus zichtbaar is. Denk aan het hoogspanningsgebouw bij Rilland. In het kader van veiligheid en afstandsnormen zijn er ongetwijfeld beperkingen, toch willen wij Gedeputeerde Staten vragen de mogelijkheden te onderzoeken naar wat wel kan m.b.t. een landschappelijke inpassing en bezien op welke wijze, en door wie, dit geborgd en/of gerealiseerd kan worden.

Klimaatadaptie / inbedding Bedrijventerreinen (2.1.14 - A - lijst en 2.2.1 - B lijst - inhoudelijke wijziging)
Uiteraard zijn wij voorstander van klimaatadaptatie, ook op bedrijventerreinen. Echter, waar dit tevens gepaard gaat met een ruimtelijke vraag mag dit wat ons betreft niet ten koste gaan van de 'uitneembare' bedrijfsgronden.

Zoetwaterbassins (2.1.12)
Wij ondersteunen het voorstel van Gedeputeerde Staten om onderzoek te doen naar de mogelijkheden van verruiming voor zoetwaterbassins in relatie tot agrarische bouwvlakken. Echter vragen wij in het onderzoek tevens mee te nemen of de realisatie van zoetwaterbassins voor andersoortige functies in het landelijk gebied, zodat ook niet-agrariĆ«rs hiervan gebruik kunnen maken (denk aan sport- en/of recreatiebestemmingen waar ook veel water wordt gebruikt).

Daarnaast vragen wij, evenals bij ons voorgaande punt, ook aandacht voor de landschappelijke inpassing van zoetwaterbassins.

Tot slot,
Het voorstel van Gedeputeerde Staten omvat meer dan 30 aanpassingen, dus onze opsomming nu is beperkt. We zien deze aanpassingen, inhoudelijk, later terug dit jaar. Voor nu zijn dit de aandachtspunten die we Gedeputeerde Staten graag willen meegeven en kan onze fractie voorts instemmen met het voorliggend voorstel.