Coalitieakkoord "Met Zeeland voor Zeeland"

Sinds 12 april is er onder leiding van formateur Gerard Rabelink gewerkt aan dit akkoord. De komende jaren gaan we vanuit onze Zeeuwse nuchterheid werken aan de grote opgaven op het gebied van wonen, economie, leefbaarheid, bereikbaarheid, natuurherstel, biodiversiteit, perspectief voor de landbouw, duurzaamheid, cultuur en een gezonde en veilige leefomgeving. Kortom: aan de kwaliteit van leven in Zeeland, voor Zeeland.

Maar dat kan de Provincie niet alleen. Samenwerking is goed en noodzakelijk. Met de andere Statenfracties, de andere overheden, maar ook met inwoners, maatschappelijke organisaties, bedrijfsleven en belangenverenigingen. Drie zaken staan centraal.

1. Een betere balans tussen landbouw en natuur, waarbij we niet gegijzeld worden door stikstof
  2. De ruimte in Zeeland en de kwaliteit van het landschap bepalen wat er wel en niet kan
  3. De kwaliteit van leven van onze inwoners, brede welvaart, bepaalt wat we wel en niet doen

We zijn blij met dit akkoord, waarin wij veel punten uit ons verkiezingsprogramma teruglezen. De komende jaren gaan wij aan de slag om te doen wat nodig is voor Zeeland, met Zeeland bouwen aan de toekomst.

Wij dragen onze huidige gedeputeerde Dick van der Velde uit Goes voor als gedeputeerde voor de komende periode. Hij heeft de volgende portefeuilles:

• Ruimtelijke ordening
  • Wonen en Bedrijventerreinen
  • Toerisme en Recreatie
  • Milieu (incl. vergunningen, toezicht en handhaving)
  • IT en communicatietechnologie