Bijdrage wensen en bedenkingen gebiedsprogramma 0.5 “Het Zeeuwse Verhaal”

Voorzitter, Voor de VVD fractie staat centraal dat het gebiedsprogramma voor Zeeland is en van Zeeland is. Door samenwerking met sectoren en overheden bedenken we oplossingen, voeren we deze uit en werken we samen aan de doelstellingen om in 2035 de reductie verminderd te hebben en de natuur hersteld.

Het gebiedsprogramma moet samen met Rijksmaatregelen een einde gaan maken aan de onzekerheid waar veel mensen al jarenlang mee te maken hebben. Onze Zeeuwse aanpak moet een realistisch perspectief gaan bieden. Rust en vertrouwen geven aan ondernemers en inwoners in alle sectoren. Dat sectoren en individuen weten waar ze aan toe zijn met oog voor wat ons allemaal bindt, dat we mensen zijn van vlees en bloed, met zorgen en onzekerheden, met onze vragen, ideeën en overtuigingen. In het gebiedsprogramma komen de opgaven op het gebied van stikstof, natuur, klimaat en water samen en verbinden we deze met onze eigen Zeeuwse doelen, zoals het doel om de beschikbaarheid van zoet water te vergroten. Voor de landbouwsector van essentieel belang! Voor de VVD fractie is het erg belangrijk dat alle sectoren bijdragen aan de opgaven, maar vooral dat dezelfde sectoren zich economisch kunnen blijven ontwikkelen en ruimte hebben om te innoveren.

Een ander belangrijk uitgangspunt voor de VVD fractie is dat het Rijk haar verantwoordelijkheid neemt voor de maatregelen om de PAS melders te kunnen legaliseren en verantwoordelijkheid neemt voor de benodigde maatregelen in de industrie, scheepvaart, buitenland aanpak en de meetcorrectie. We constateren dat het Rijk tot op heden vooral nieuwe doelen toevoegt voor de provincies, maar hebben nog geen gerichte maatregelen gezien voor deze sectoren/onderdelen die samen zorgen voor 70% van de stikstofdepositie. De VVD wil van de Gedeputeerde weten hoe het staat met de overleggen met het Rijk over deze voor Zeeland cruciale aanpak en wanneer we oplossingen mogen verwachten? De VVD ziet in ieder geval graag dat in het gebiedsprogramma 1.0 een hoofdstuk is opgenomen over wat het RIJK gaat doen.

Als het om de buitenland aanpak gaat wil de VVD fractie ook graag weten welke gevolgen de huidige situatie in de Vlaamse regering heeft voor de aanpak vanuit Vlaanderen? Voorzitter, ik benoem graag twee voor de VVD cruciale uitgangspunten in de hele aanpak. Wij zijn absoluut tegen gedwongen verkoop van boerenbedrijven. Dit principe geldt voor ons ook ten aanzien van natuurontwikkeling. Vrijwilligheid is en blijft voor de VVD de basis van handelen. De VVD wil graag nog stilstaan bij een aantal maatregelen waar wij zo onze bedenkingen bij hebben. Voorzitter, de VVD dient een amendement in op de geformuleerde wensen en bedenkingen omdat wij tegen snelheidsverlaging zijn op provinciale wegen die nu als mogelijke maatregel is opgenomen in het gebiedsprogramma. Het wegverkeer is in sommige Natura2000 gebieden tot slechts maximaal 5% verantwoordelijk voor de depositie. Via andere maatregelen zorgt het wegverkeer al voor reductie. De VVD vindt het daarom geen effectieve en wenselijke maatregel om de snelheid te verlagen, waardoor reistijden in Zeeland nog langer worden en tot ongewenst verkeersgedrag kan leiden. De VVD wil graag investeren in infrastructuur de komende periode zowel in onderhoud als aan de aanleg van de rondweg Oud-Vossemeer of het verbreden van de Deltaweg naar 2 x 2 rijstroken. Maar wij willen niet investeren in aanpassing van wegen omdat de maximale snelheid omlaag moet. We voeren immers het beleid dat de snelheid moet aansluiten bij de weginrichting. De VVD fractie heeft ook bedenkingen bij de overgangsgebieden. Wij horen veel ongeruste verhalen van mensen uit de gemeente Veere ten aanzien van de 0 tot 3 kilometer zone die rond de Manteling wordt benoemd. Ondernemers moeten kunnen blijven ondernemen. Daarom willen wij eerst de onderzoekresultaten zien van de mogelijke inzet van overgangsgebieden en dan pas een besluit nemen over de wenselijkheid ervan. In ieder geval is ook vrijwilligheid voor grondeigenaren hier een randvoorwaarde voor de VVD.

Voorzitter, tot slot. De komende maanden volgt een intensief proces met regiodialogen en de verdere uitwerking in de gebiedsprocessen. Communicatie speelt hierin een belangrijke rol. Wees duidelijk over de verwachtingen, het proces en tijdpad. Informeer de Staten actief over het verloop van de regiodialogen en de gebiedsprocessen . Zorg voor duidelijkheid over welke maatregelen het Rijk gaat nemen. Zodat we in september van dit jaar een gebiedsprogramma kunnen vaststellen. Een programma dat rust en vertrouwen geeft, dat onzekerheden wegneemt, ruimte biedt aan ondernemers voor economische ontwikkeling en innovatie en zorgt voor reductie van stikstof en leidt tot natuurherstel.