Bijdrage Statenvoorstel kredietaanvraag Project N673 Zanddijk-Molendijk

Yerseke, het mossel- en oesterdorp van Zeeland met ongeveer 7.000 inwoners. Te bereiken vanaf de A58 via de rotonde Nishoek, de Zanddijk en Molendijk. Een stuk van een goede 4 kilometer, waar je ongeveer 5 minuten over doet met de auto. Een route die voor de ontsluiting van twee grote bedrijventerreinen, de Olzendepolder en de Weihoek zorgt. Twee bedrijventerreinen die grote bedrijven huisvesten, waardoor er veel verkeersbewegingen plaatsvinden. Bedrijventerreinen die de afgelopen jaren enorm gegroeid zijn, waarbij onvoldoende de samenhang met de infrastructuur afgewogen is. De ontsluiting van Yerseke naar de A58 is een vraagstuk waar in de afgelopen jaren veel over gesproken is en waarvan we weten dat belangen uiteenlopen en emoties getoond worden.

Voorzitter, we moeten een keuze maken over de ontsluiting van Yerseke gericht op het verbeteren van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het verminderen van de onderhoudsinspanningen.
De oplossingen zijn uitgewerkt in tracés, Provinciale Staten heeft gekozen voor tracé roze-zwart.

Vandaag wordt van ons een besluit gevraagd om krediet beschikbaar te stellen voor de uitvoering van het tracé roze-zwart, prijskaartje 61 miljoen netto investering voor de provincie + 7 miljoen voor de BV, oftewel 68 miljoen euro beschikbaar stellen, ja of nee?

Het is geen verrassing dat dit besluit voor de VVD fractie geen gemakkelijke afweging is. Het ligt ons spreekwoordelijk gezien zwaar op de maag.  Van ons wordt een besluit verwacht op basis van onze rol en tegelijkertijd zijn we ook mensen van vlees en bloed die besluiten moeten kunnen uitleggen aan anderen en aan onszelf.

Voorzitter, de fractie heeft een afweging gemaakt op basis van drie uitgangspunten, zoals wij die ook eerder in het besluitvormingsproces hebben gehanteerd.

1: Draagt de oplossing bij aan het verbeteren van de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en het verminderen van de onderhoudslasten?

2: Is de oplossing toekomstbestendig?

3: welke financiële investeringen vraagt de oplossing?

1.     Draagt de oplossing bij aan het verbeteren van de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en het verminderen van de onderhoudslasten?

Voorzitter, deze vragen beantwoorden wij met een ja als VVD fractie. Ten opzichte van het eerste ontwerp zijn er veranderingen doorgevoerd met name gericht op de verbetering van de fietsveiligheid door het opnemen van diverse fietstunnels op basis van diverse moties die de Staten hebben aangenomen. Ook is duidelijk dat in dit definitief ontwerp ruimte is voor een eventueel benodigde uitbreiding van de rotonde Nishoek in de toekomst.
We zien het huidige ontwerp als ontwerp wat de verkeersveiligheid zal vergroten, de doorstroming zal verbeteren en de onderhoudslasten zal verminderen.

2.     Is de oplossing toekomstbestendig
Voorzitter, de VVD fractie heeft geen glazen bol en kan niet in de toekomst kijken, maar voorzitter, de afweging maken wij op basis van de vraag of dit ontwerp de toekomstige aantallen verkeersbewegingen kan verwerken. Er is via onderzoeken en modellen van de Bevelanden aangetoond dat de capaciteit van de weg voldoende is voor de verwachte aantallen.  Met de waarborgen voor de toekomstige uitbreiding van de rotonde Nishoek en het ontsluiten van de Olzendepolder via de zwarte tak beoordelen wij deze oplossing als toekomstbestendig.

3.     Welke financiële investeringen vraagt deze oplossing
Voorzitter het antwoord op deze vraag is op dit moment 61 miljoen netto investering voor de provincie met een bandbreedte van 15% en 7 miljoen voor de BV met eveneens deze bandbreedte.
Totaal kan dit dus een bedrag van maximaal 70 miljoen worden voor de uitvoering exclusief BV. De Zanddijk-Molendijk van en naar Yerseke is zo langzamerhand waarschijnlijk de duurste weg van Zeeland voor de ontsluiting van een kern. De vraag voor de VVD fractie is of we dit willen en kunnen uitgeven? Hierbij heeft de VVD fractie ook oog voor de infrastructurele investeringen die de fractie wenselijk en nodig acht voor onderhoud en nieuwinvesteringen de komende jaren.

Voorzitter, de VVD heeft oog voor de financiële risico’s die dit project met zich meebrengt. Over stikstof in relatie tot dit project is nog zo’n beetje alles onzeker, dat geldt ook voor de toekomstige inflatie. Over het algemeen zijn infrastructurele projecten zelden in de tijd goedkoper geworden. We weten ook dat juridische procedures onderdeel van dit proces kunnen worden en deze een vertragende en kostenverhogend effect zullen hebben. Daarom is het voor de VVD fractie van belang dat er waarborgen zijn dat er binnen de financiële kaders gebleven wordt. Deze waarborgen heeft de VVD fractie in voldoende mate gelezen in de SOK, waar we vertrouwelijk kennis van hebben kunnen nemen.

Dat maakt dat de VVD fractie op alle drie de uitgangspunten positief kan oordelen en daarmee het voorliggende Statenvoorstel kan steunen.