Achterbanraadpleging Zeeuwse Omgevingsvisie

Voorzitter. De omgevingsvisie 2050 laat zich lezen als de weg naar het beloofde land. Kijkend naar de beschrijving van het ideale Zeeland, zullen de mensen van 2050 zich misschien afvragen hoe het ons is gelukt om in 2021 in Zeeland te leven. Wij weten wel beter. Dat lukt best goed. Dat lukt eigenlijk prima. Er is natuurlijk niks tegen vergezichten, mits ze maar niet te veel afleiden van het heden en de meer nabije toekomst. Daarom gaat op dit moment onze belangstelling vooral uit naar de doelstellingen tot 2030. Ik wil aan de hand van twee voorbeelden toelichten waarom het heden en de nabije toekomst zo belangrijk zijn.

Het is zinvol maatregelen te nemen die veel stikstofwinst opleveren en biodiversiteit bevorderen, maar vergunningen weigeren omdat de boekhoudkundige stikstofberekening net niet kan uitkomen op 0 is een zinloze daad die geen enkele winst voor de biodiversiteit oplevert en de ondernemer het ondernemen onmogelijk maakt. Ik breng de motie over de garnalenvissers in herinnering die we vorig jaar in juli  in PS hebben aangenomen.

Lastig meenemen in een duurzame toekomst

De garnalenvissers gaan dit jaar compleet vastlopen in het stikstofverhaal en staan tegenover een rijksoverheid die met haar handen in de lucht staat omdat zij ook niet de (juridische) oplossing heeft. Terwijl die overheid als wetgever daar nu juist voor is. Dan is het lastig om in dit geval vissers mee te nemen naar een duurzame toekomst als ze zich door diezelfde overheid in de steek gelaten voelen.

Ook een voorbeeld is het mijmeren over groene stroom uit getijde energie in 2050 terwijl de al jaren stilliggende pilot in de Grevelingen zo langzamerhand een zielige vertoning begint te worden of eigenlijk al is. En zo zijn er vast wel meer voorbeelden.

Geloofwaardige overheid

Voorzitter. Waarom zeg ik dit en waarom geef ik deze voorbeelden? Omdat de VVD fractie het belangrijk vindt dat iedereen, burgers en bedrijven, goed in dit proces van de Omgevingsvisie wordt meegenomen. En dat proces heeft een geloofwaardige overheid nodig die niet alleen ver vooruit kijkt, maar ook bezig is met het oplossen van problemen die nu spelen en die niet wegwuift door naar de toekomst te verwijzen. Een overheid die goed omgaat met de problemen van nu krijgt ook het vertrouwen dat zij de toekomstige problemen aan kan. Dat betekent o.a.  denken in geloofwaardige, haalbare en betaalbare oplossingen voor het veranderende klimaat en de gevolgen hiervan. Later praten we nog over de klimaatadaptatie. Open staan voor oplossingen die lang onbespreekbaar zijn geweest. Denk aan de herwaardering van een onderwerp als kernenergie c.q. thorium. Onderzoek het en concludeer dan.

Met een nuchtere Zeeuwse blik

Voor de VVD geldt dat we met realiteitszin de toekomst tegemoet willen gaan. Er zal behoefte blijven aan infrastructuur, want  we willen veilig blijven bewegen en bereikbaar zijn. De manier waarop we bewegen zal zich in de tijd aanpassen aan nieuwe mogelijkheden die er zeker komen. Er blijft behoefte aan recreatie en toerisme en ja dat zal in goede harmonie moeten blijven met de natuur en ja ook wij zien  een grote uitdaging voor ons Zeeuws bedrijfsleven. Fossiele brandstoffen worden schaarser en schaarser en er ligt een CO2 reductieopgave op tafel. De bedrijven beseffen dat en willen voorop lopen waar het gaat om innovatie. Smart Delta Resources is daarvan een goed voorbeeld. Maar daarvoor is tijd en geld nodig en een eerlijk speelveld t.o.v. het buitenland. En drammen is hier helemaal geen geschikt instrument.

We zullen moeten blijven eten en daarom zullen er boeren en vissers blijven. Zij moeten de tijd en mogelijkheden krijgen om te produceren op een wijze die maatschappelijk wordt geaccepteerd. En natuurlijk voorzitter past in die toekomst ook onze Zeeuwse natuur die we mogen  beleven en gebruiken, maar ook moeten koesteren en beschermen, en dat op een wijze die de mensen snappen. Ook hier heeft de juridificering er helaas voor gezorgd dat velen de natuur eerder als een last zijn gaan beschouwen dan als een lust. Dat is toch eeuwig zonde! Dat kan toch anders! Kortom voorzitter, met een nuchtere Zeeuwse blik kijken en blijven kijken naar het nu en naar de toekomst. Dat is het devies van de VVD fractie.

Open deuren en stokpaardjes

Voorzitter. De commissie strategische opgaven heeft in twee lange vergaderingen van gedachten gewisseld over wensen en bedenkingen in het kader van de achterbanraadpleging  Zeeuwse omgevingsvisie. Onder de uitstekende leiding van de voorzitter, mevrouw Kool, zijn alle opvattingen en opinies goed samengevat terecht gekomen in de brief die thans ter vaststelling voorligt. De brief bevat van alles: wensen die al onderdeel van beleid zijn, wensen die verder gaan dan het bestaande beleid,  accenten op bestaand beleid, een paar open deuren en wat stokpaardjes. Na vandaag kunnen ze worden gevoegd bij de wensen en bedenkingen van de andere netwerkpartners. De VVD fractie vindt het belangrijk dat de geluiden uit de commissie SO GS bereiken en dat zij worden meegewogen in het verdere proces van totstandkoming van de omgevingsvisie en verordening en kan om die reden instemmen met de brief. Dat wil niet zeggen dat alles wat daar in staat door de VVD wordt onderschreven. Wij achten het echter nu niet het moment om hierover allerlei amendementen in te dienen. Die zien wij meer op zijn plaats in de besluitvormende fase als we als bevoegd gezag echt aan de beurt zijn. Daarom zullen wij ook geen steun verlenen aan amendementen die op deze brief zijn of worden ingediend.

Open oog en oor

Voorzitter, ik wil natuurlijk positief eindigen, want daarvoor is er teveel gepresteerd door GS, alle medewerkers om GS heen en de netwerkpartners. Daarvoor wil de VVD fractie haar oprechte waardering uitspreken. Wij zijn er van overtuigd dat wij hier allemaal het beste voor hebben met onze provincie. Laat dat de gemeenschappelijke drijfveer zijn om met open oog en oor naar de samenleving en met een groot gevoel van realisme  het proces naar een nieuwe Omgevingsvisie voort te zetten en later dit jaar af te ronden.