Aandeelhoudersstrategie North Sea Port SE

In lijn met de eerder door Provinciale Staten uitgesproken ambitie om als provincie Zeeland een actieve en betrokken publieke aandeelhouder te willen zijn in deelnemingen als NV’s of een SE (Europese NV) in dit geval, is de voorliggende aandeelhoudersstrategie voor North Sea Port SE met de titel “Samen, slimmer en duurzamer” géén hamerstuk op de agenda van deze statenvergadering geworden. En zeker ook bij de eerste aandeelhoudersstrategie van een landgrensoverschrijdende fusie-onderneming mogen inzet op heldere kaders en punten op de “ i ” van een houder van 25% van de aandelen niet ontbreken. Ook niet in Coronatijd.

Naast werkgelegenheid en duurzaamheid ook financiële prestaties belangrijk

Op basis van deze aandeelhoudersstrategie voor het Zeeuws-Gentse havenbedrijf moet immers de volgende stap naar een bedrijfsstrategie – een strategisch masterplan – voor de komende 5 jaar worden gezet, met concrete en meetbare doelen. Voor de publieke aandeelhouders zijn binnen de strategische driehoek, naast Werkgelegenheid en Duurzaamheid/Klimaat ook Financiele Prestaties belangrijke thema’s. Risico’s en rendementsverwachtingen (en tegen dividend op termijn zeggen we geen nee) horen daarbij in beeld te worden gebracht. Net als de verdere afbouw van garanties. In dit verband zien wij ook met belangstelling uit naar het aangekondigde rapport van Zanders.

De VVD-fractie is mede-initiatiefnemer van de brief aan Gedeputeerde Staten waarin bovenstaande aandachtspunten zijn verwoord, met daarin tevens het verzoek de inhoud onder de aandacht van de 7 andere (waarvan 3 Zeeuwse en 4 Vlaamse) aandeelhouders en de directie van North Sea Port te brengen.

Bestrijden van georganiseerde en ondermijnende criminaliteit

Eén onderwerp verdient bijzondere aandacht binnen de aandeelhoudersstratie van North Sea Port  en dat is de veiligheid binnen de havens en dan met name gericht op het zoveel mogelijk voorkomen en bestrijden van georganiseerde en ondermijnende criminaliteit in bijv. het havengebied in Vlissingen/Borsele. Maar ook in Terneuzen en Gent is het van maatschappelijk belang dat het havenbedrijf als gebiedsautoriteit (als eigenaar/beheerder van terreinen en wegen in de havengebieden) een expliciete rol in de bestrijding hiervan pakt, zo mogelijk in een publiek-private samenwerking met overheden, zoals ook elders gebeurt. In het mede namens de VVD-fractie ingediende amendement, is dit tot uitdrukking gebracht.