Kredietvoorstel Zanddijk

Op 6 november 2020 namen we als PS na 11 jaar van planvorming een besluit over het voorkeurstracé voor de aanpak van de Zanddijk. We kozen in meerderheid voor Roze-Zwart en daarmee kwam ook voor de direct belanghebbenden een einde aan vele jaren van onzekerheid. Met het door ons genomen besluit kunnen ook de verdere voorbereidingen voor uitvoering worden getroffen. Een onderdeel daarvan betreft het aankopen van de benodigde gronden en eigendommen en dat kan niet zonder dat wij als PS een besluit nemen over een krediet voor grondaankopen.

Zorgvuldige communicatie direct betrokkenen

De VVD fractie ziet het voorstel van GS als een passende stap in het proces, waarbij we als provincie de verantwoordelijkheid hebben om de direct betrokken eigenaren toekomstperspectief  te bieden. Eerder is aangestipt dat de communicatie met de direct betrokkenen zorgvuldig moet gebeuren. Mede gelet op de beantwoording van de technische vragen willen we van GS graag weten hoe het gesprek op 20 januari met de direct aanwonenden is verlopen en hoe de communicatie de komende tijd wordt vormgegeven? Een tweede vraag gaat over de brief van de ZLTO. Is er nu wel of geen sprake van een vrij liggend fietspad bij de westelijke parallelweg?

Scherpe kaders

Op 6 november heeft de VVD aangegeven dat het voor haar van belang is dat er zorgvuldig gewerkt wordt aan de uitvoering van het tracé Roze-Zwart en dat Provinciale Staten scherpe kaders stellen gericht op risico- en budgetbeheersing. Daarvoor hebben we ook een motie ingediend die door een ruime meerderheid is aangenomen. We hebben GS opgedragen:

• Om bij het vaststellen van het ontwerp van fase 1a en 1b door Provinciale Staten, waarbij ook het krediet gevraagd wordt voor fase 1a en 1b, er een doorrekening van fase 2, aan Provinciale Staten wordt voorgelegd met een maximale bandbreedte van -15% tot  +15%;
  • Om Provinciale Staten na de definitiefase van fase 2 en vóór de ontwerpfase te betrekken bij het programma van eisen.

Akkoord met krediet voor grondaankopen

Als VVD fractie kijken we reikhalzend uit naar het moment dat GS uitvoering geeft aan deze motie en er meer duidelijk wordt over het totaal benodigde krediet. Afgelopen week hebben we allemaal kennis kunnen nemen van de second opinion van dhr. Van de Linde. Het is wat de VVD fractie betreft  verstandig  dat GS de berekeningen van deze gerespecteerde deskundige meeneemt in het vervolgproces. We zijn benieuwd hoe GS aankijkt tegen de gegevens uit de second opinion en wat GS met deze bevindingen gaat doen? Voor nu stemmen wij in met de kredietvoorstel voor de grondaankopen en is een heroverweging voor ons nu niet aan de orde.