Bijdrage Grex Waterdunen 2021

Wij zijn er bijna, maar nog niet helemaal. Iedereen kent dat liedje wel. Geldt dat ook voor het project Waterdunen dat inmiddels 10 jaar loopt? Zijn we er bijna en bereiken we volgend jaar de eindstreep? Ik twijfelde nog even of ik na de behandeling in de commissie Ruimte op 27 november vandaag namens de VVD fractie nog het woord moest voeren. Alles is al zo’n beetje gezegd.

Ik heb toch besloten dat te doen, al was het maar omdat gedeputeerde Pijpelink het niet onmogelijk acht dat dit de laatste GREX Waterdunen is, een historisch moment. Mijn directe vraag “is dit de laatste” durfde ze echter in de commissie Ruimte niet bevestigend te beantwoorden.

Bestuurlijke afweging en keuze

De laatste GREX eindigt met een positief saldo van 80.000 euro. Er is nog een post onvoorzien van 3,45 miljoen euro. Maar er zijn ook nog risico’s. De vraag is in hoeverre die de provincie kunnen raken. Een hele belangrijke is de getijdenduiker. Op wat aanpassingen na werkt deze veilig en ecologisch verantwoord. Maar nog niet volautomatisch en ook nog niet qua veiligheid verzekerd voor de lange termijn. De optimalisatie zit in de GREX. Wij kijken uit naar de resultaten van het onderzoek die eind december van dit jaar worden verwacht. Of zijn deze er inmiddels?

De veiligheid voor de lange termijn valt buiten de scope van het project en daarvoor zijn een bestuurlijke afweging en keuze nodig. De VVD fractie wil graag weten wat dit voor de provincie kan inhouden. Met name financieel.

Risico dragen

En dan voorzitter de beheerfase, die begint als de uitvoering van het project gereed is. In die beheerfase schuilen ook enkele vuiltjes die geld kunnen kosten. De provincie is in die fase mede risicodrager waar het gaat om het beheer van de inlaatkreek en de zandinvang. Deze risico’s vallen onder de berekening van het provinciaal risicoprofiel. In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van de begroting die wij vorige maand hebben vastgesteld wordt een periode van enkele jaren genoemd. Dat is meer dan 1 jaar, maar hoe lang dragen wij dit risico echt? Zijn daar al afspraken over en is er een inschatting wat dit financieel voor de provincie kan betekenen? In het risicoprofiel staat Waterdunen beheer op de derde plaats.

Vallen en opstaan

Tenslotte voorzitter Molencaten. Ik wil hier nog een keer gezegd hebben dat de economische poot van het Waterdunen de VVD indertijd over de streep heeft getrokken. Zonder deze invulling kan het project voor enkele partijen ook gelukt zijn, maar dat geldt niet voor de VVD. De verwachting dat het met Molencaten gaat lukken is gezien de terugmelding van de gemeente Sluis positief. Kunnen GS een inschatting maken wanneer de omgevingsvergunning kan worden afgegeven?

De VVD fractie wil positief eindigen. Met veel vallen en opstaan lijkt nu toch het einddoel te kunnen worden bereikt. Volgend jaar een voltooiing van nog wat voorzieningen en de overdracht van de gronden gevolgd door de start van de bouw van het recreatiegedeelte. Ik zou tegen de gedeputeerde willen zeggen: nog even volhouden en waag het niet om eind volgend jaar met een GREX 2022 te komen.