Bijdrage richtingennotitie Slimme Mobiliteit december 2020

Op vrijdag de 13de van maart spraken we ook over slimme mobiliteit, toen ging het over de notitie netwerksturing en onze wensen en bedenkingen daarbij. De VVD fractie gaf toen aan dat dit vraagstuk voor ons gaat over de vraag hoe vervoeren we ons in de toekomst van A naar B en welke rol spelen daarin verschillende vormen van vervoer (auto, bus, boot, trein, fiets) en wat is de rol van de provincie Zeeland. Nu 9 maanden later kunnen we stellen dat deze vragen alleen maar actueler zijn geworden en vragen om antwoorden. We reizen minder, we reizen anders, we maken veel minder gebruik van collectieve vormen van vervoer en kiezen nog meer dan voorheen voor individuele vervoersmiddelen. Een ontwikkeling die in Zeeland al langer zichtbaar was, maar de afgelopen maanden nog omvangrijker is geworden. Wat betekent corona voor de lange termijn? Het enige wat we zeker weten is dat de toekomst onzeker is.

Vervoer in de toekomst

De ruwe schets van de antwoorden op de vraag over hoe we vervoeren we ons in de toekomst van A naar B en welke rol speelt de provincie daarbij staan op papier in de richtingennotitie. Daarin wordt voorgesteld te kiezen voor een mix van mobiliteit waarbij de vraag van de reiziger centraal staat, de organisatie van het vervoer in Zeeland via de mobiliteitscentrale wordt geregeld en we daarvoor de middelen tussen OV , doelgroepenvervoer en toeristisch vervoer samenvoegen. We zetten in op knooppunten en richten vraag, aanbod en infrastructuur in met ondersteuning van data. We blijven daarnaast nieuwe vormen van vervoer ontwikkelen in het living lab. De VVD fractie kan zich vinden in deze richtingen en dat geldt ook voor de wensen en bedenkingen.

Op een aantal zaken vestigen we graag nog de nadruk. We zien graag een nadere uitwerking van de governancestructuur van de mobiliteitscentrale en een concretere invulling van de OV knooppunten.  We blijven de aandacht vragen voor de verschillen tussen de regio’s, het toeristisch vervoer, grensoverschrijdend vervoer en het vervoer buiten kantoortijden.

Tenslotte voorzitter, als de VVD fractie filosofeert over het vervoer van de toekomst dan zien wij een reiziger die zelf keuzes maakt over de vorm van vervoer, het wel of niet delen van vervoer en dat de mensen die afhankelijk zijn van een collectieve vorm van vervoer van deur tot deur kunnen komen of dat nu overdag is of ‘avonds door de weeks of in het weekend.