Het COVID-19-virus heeft tot een crisis geleid die grote gevolgen heeft op sociaal, maatschappelijk en economisch gebied. En dichte grenzen met België hebben de effecten in delen van de provincie nog eens versterkt. Met name toerisme en horeca daar en aanverwant bedrijfsleven kregen en krijgen stevige klappen.
Ook van overheden op alle niveaus wordt veel gevraagd.
Maar juist ook in deze zware tijden is “maximaal blijven investeren in Zeeland” en doorgaan met de strategische opgaven, van groot belang. Wij ondersteunen van harte deze insteek van Gedeputeerde Staten.
En hoewel de provincie niet rijk is, is de financiële positie van de provincie gelukkig wel gezond. Dat laat onverlet dat er keuzes moeten worden gemaakt, omdat met name op de korte termijn de financiële afwegingsruimte beperkt is. Maar juist ook de gekozen volksvertegenwoordigers zijn er voor, om belangen te wegen en keuzes te maken. Dat hebben we vorige week ook nog op het dossier Zanddijk-Molendijk gedaan.
Met het door GS bij de begroting 2021 en de najaarsnota voorgestelde beleid en de afwegingen en keuzes die daarbij worden gemaakt kan de VVD-fractie voor een belangrijk deel instemmen. Daar waar dat niet het geval is of er nog vraagtekens zijn, zal ik dat hierna in mijn betoog aangeven.
Infrastructuur
De VVD ondersteunt de voorgenomen investeringen in infrastructuur, maar is tegelijkertijd kritisch over de afwaardering van de Philipsdam van regionale stroomweg naar gebiedsontsluitingsweg en de daaraan gekoppelde verlaging van de maximumsnelheid van 100 naar 80 km per uur. Daarom zijn wij mede-indiener van de motie die zojuist door collega Kool van het CDA is ingediend en die er op neerkomt nu geen onomkeerbare besluiten te nemen, eerst in gesprek te gaan met alle belanghebbenden en de uitkomsten te bespreken in de commissie Economie.
En voorzitter, we gaan er vanuit dat de maximumsnelheid op de Oesterdam 100 km per uur blijft. Graag bevestiging hiervan door de gedeputeerde.
Openbaar Vervoer
Wat het Openbaar Vervoer betreft stelt het college van GS voor om een bedrag van 325.000 Euro extra aan Connexxion toe te kennen om de huidige dienstregeling voor het busvervoer in de eerste 2 maanden van 2021 te blijven baseren op de dienstregeling van 2020.
De VVD-fractie vindt dat een hele dure keuze. Extra investeringen zouden moeten leiden tot een verbetering voor de reiziger, maar zijn nu slechts bedoeld om letterlijk tijd te kopen om te bedenken hoe mede door de corona-crisis omgegaan moet worden met de dienstregeling voor 2021.
Het is wat de VVD fractie betreft de hoogste tijd dat GS snel om de tafel gaan met belanghebbenden en met een voorstel komen over hoe in het resterend deel van deze concessieperiode het busvervoer er in Zeeland uit moet zien op basis van de nieuwe (afgenomen) vraag. De laatste jaren is de bijdrage aan Connexxion al gegroeid van 13.1 miljoen naar 15 miljoen. Het lijkt er sterk op dat er steeds meer geld bij moet, voor minder vervoer. De VVD-fractie zal een volgende keer niet meer instemmen met extra geld voor Connexxion als de reiziger daar niets extra’s voor terugkrijgt.
Ecologisch bermbeheer
Voorzitter, al eerder hebben we als VVD gevraagd naar de ervaringen met de pilot van ecologisch bermbeheer bij de Sloeweg. We lezen in de beantwoording van de vragen dat er nog geen uitkomsten van de pilot bekend zijn. Toch wordt voorgesteld om meer bermen op deze manier te gaan beheren. Kunnen GS motiveren waarom niet gewacht wordt op de resultaten van de pilot?
Kwetsbaarheid
Zeeland is niet alleen kwetsbaar door de coronacrisis, maar ook door ondermijning via invloeden van de georganiseerde misdaad en vermenging van de onderwereld met de bovenwereld. De zeehavens, een grote kustlijn, vakantieparken en een omvangrijk buitengebied en verdringingseffecten vanuit andere gebieden, maken Zeeland kwetsbaar op dit punt.
De VVD-fractie is, de bij de voorjaarsnota ingediende motie in gedachten, content met de extra inzet van mensen en middelen voor deze problematiek van ondermijning.
Dat daarbij zoveel mogelijk verbinding wordt gezocht met onder andere de Zeeuwse gemeenten wordt van harte ondersteund. We hebben daarbij ook betrokken de uiteenzetting in de GS-brief van 15 september j.l..
We vragen het college wel over de verdere ontwikkelingen en resultaten tenminste jaarlijks te blijven rapporteren aan PS.
Vorming Zeeuwse Data-alliantie en herpositionering planbureaufunctie
Voorzitter, in de Statenvergadering van 25 september j.l. is het voorstel aan de orde geweest over de vorming van een Zeeuwse Data-alliantie en een herpositionering van de planbureaufunctie.
We vernemen graag hoever het staat met deze ontwikkelingen.
Algemene reserve
De ontwikkeling van de Algemene Reserve ziet er, ook na het gedeeltelijk aanspreken ervan voor de jaren 2021 t/m 2023, goed uit en die biedt ook ruimte om eventuele toekomstige knelpunten te kunnen opvangen.
Zoals hiervoor ook al aangegeven is de provincie weliswaar niet rijk, maar financieel wel gezond. Het is de gezamenlijke verantwoordelijkheid van GS en PS dat zo te houden, óók in zware en lastige tijden als nu.