Aanpak van de Zanddijk-Molendijk Yerseke

Op 6 november is het besluit genomen over het tracé voor de aanpak van de Zanddijk-Molendijk Yerseke. Sinds 2009 is er gewerkt aan plannen om de verkeersveiligheid te verbeteren, de bereikbaarheid van Yerseke en het bedrijventerrein Olzendepolder te verbeteren en om de onderhoudslasten te verminderen. Na 11 jaar van plannen maken vond ook de VVD dat het de hoogste tijd was voor een besluit.

Complex besluit

Voor de VVD fractie was het geen makkelijk besluit en complex besluit. Bij dit proces zijn veel verschillende partijen betrokken, met soms tegengestelde belangen en omdat het een proces is dat gepaard gaat met vele emoties en soms wisselende standpunten en voorgenomen besluiten.

De VVD is zich bewust van haar rol in Provinciale Staten, en moet een afweging maken die recht doet aan de gestelde doelen in het belang van Zeeland.  Welke keuze we ook maken, we beseffen dat die keuze van directe invloed is op de direct betrokken bewoners, bedrijven en gebruikers.

Afwegingen

In de afweging zoals wij die als VVD hebben gemaakt, zijn drie onderdelen van belang:

1: Draagt de oplossing bij aan het verbeteren van de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en het verminderen van de onderhoudslasten?

2: Is de oplossing toekomstbestendig?

3: welke financiële investeringen vraagt de oplossing?

Er zijn vier varianten aangeduid met de  inmiddels bekende kleuren die op papier allemaal voldoen aan de gestelde doelstellingen, in ieder geval in de ogen van de VVD fractie. De afweging gaat dus om de combinatie van toekomstbestendigheid en de hoogte van financiële investeringen.

Zeeuws belang

Rood en groen zijn volgens de VVD beide toekomstbestendig, maar vragen forse financiële investeringen die voor een groot deel voor rekening van de provincie komen en ze hebben beide forse neveneffecten als het gaat om de verschuiving van verkeersbewegingen. Als die worden geaccepteerd zijn wij van mening dat je dan ook de verantwoordelijkheid hebt om de neveneffecten van dat besluit op te lossen. Oplossingen die bovenop het bedrag van aanleg komen. Die financiële draagkracht hebben we wel, maar met als gevolg dat we dan op andere wegen de verkeersveiligheid en bereikbaarheid niet kunnen verbeteren en dat vinden we niet wenselijk/acceptabel. We dienen het Zeeuwse belang en gelet op deze afweging ligt onze voorkeur bij Roze-Zwart omdat ook deze variant past bij de eerder gestelde kaders.

Veiligheid, toekomstbestendigheid en financiën

Onze voorkeur is niet zonder vragen en zorgen over de fietsveiligheid, toekomstbestendigheid en financiën. We vragen nadrukkelijk aandacht voor de fietsveiligheid bij de Grintweg en de Nishoek en dienen de moties van de SGP daarom mede in. Zorgen zijn er ook over de restcapaciteit van de Rotonde Nishoek na 2040 en wij zien dan ook met belangstelling het door de gedeputeerde eerder aangekondigde onderzoek  ernaar tegemoet.

Risico- en budgetbeheersing

De VVD heeft zorgen over de complexiteit van de aanpak Zanddijk. Het moeilijkste onderdeel wordt in de fasering door Gedeputeerde Staten voor het laatst bewaard. Ook de financiële bandbreedte is een onderdeel wat onze bijzondere aandacht heeft. We willen waarborgen in het proces inbouwen  over de toekomstbestendigheid van de weg en de financiën. Daar zullen we iedere vervolgstap aan toetsen.

Voor de VVD fractie is het van belang dat er zorgvuldig gewerkt wordt aan de uitvoering van het tracé Roze-Zwart en dat de spa in de grond gaat. Daarbij is het voor ons belangrijk dat Provinciale Staten scherpe kaders stellen gericht op risico- en budgetbeheersing en daarom dienen we een motie in, samen met de SGP, CDA, 50Plus en Partij voor Zeeland.

We willen dat Gedeputeerde Staten als zij het ontwerp en kredietvoorstel voor fase 1 aan Provinciale Staten ter besluitvorming voorleggen er daarbij ook een doorrekening van fase 2 met een bandbreedte van 15% aan ons overleggen.

We weten dat op basis van het huidige voorstel GS tweemaal met een ontwerp en kredietvoorstel naar Provinciale Staten komt voor fase 1, a en b en voor fase 2 van de Zanddijk. Zoals eerder gezegd is fase 2 het meest complex en we willen voorkomen dat we voor onaangename financiële verrassingen komen te staan.

Kaders stellen

Er spelen grote belangen bij direct aanwonenden en er leven daar veel wensen en ideeën over optimalisaties bij de Zanddijk.  Daarom hecht de VVD er aan dat gedeputeerde staten na de definitiefase terugkomen bij provinciale staten en die raadplegen voor er wordt overgegaan naar de ontwerpfase, zodat we ten aanzien van het ontwerp onze kader stellende rol kunnen vervullen en er duidelijkheid verschaft wordt over de restcapaciteit.