Voorzitter, het zal u niet verbazen, de VVD is voorstander van het voorliggende luchthavenbesluit en het daarbij horende inpassingsplan. Het vergroot de veiligheid en beperkt de overlast voor omwonenden. Bovendien zijn beide voorstellen de uitvoering van het beleid dat wij al jaren voeren als Provincie Zeeland. De VVD is blij dat dit college deze jarenlange wens van gemeenten om de baan te draaien nu effectueert. Ik wil in deze bijdrage vooral stilstaan bij het staande beleid. Dit besluit moeten we namelijk nemen met in acht neming van onze voorgeschiedenis.
Want, de baanrotatie komt niet uit de lucht vallen. Het is het uitvloeisel van de wens van gemeenten ten aanzien van veiligheid. Het staat vernoemd in ons milieuprogramma en in is qua uitvoering afgesproken in de bestuursovereenkomst de met gemeente Middelburg en de uitvoering van het Statenbesluit in 2021.
Ik wil mijn bijdrage daarom beginnen met een stukje historie. In talloze plannen van onszelf, als Provinciale Staten komt dit terug. Ik zal er een aantal noemen. Zo wordt in de Omgevingsvisie nadrukkelijk ruimte gemaakt voor een mogelijke draaiing van de baan.
Ook in de Veerse Meer Visie geven alle betrokken overheden aan dat we willen werken aan een provinciaal inpassingsplan van het vliegveld. Het is de visie van ons als Provinciale Staten om de baan te draaien vanwege veiligheid en geluidsoverlast voor de mensen die op de Oranjeplaat of op het Waterpark wonen of verblijven.
Dan hebben we nog het Milieuprogramma 2023-2027 waarin staat opgenomen dat we de geluidsoverlast en de veiligheidsrisico’s door de luchtvaart willen beperken. Er staat nadrukkelijk dat we bestaande luchthavens niet uitbreiden, ook komen er geen luchthavens bij, tenzij er een maatschappelijk belang mee is gemoeid. Ook in dit programma staat dat de provincie medewerking zal verlenen aan een draaiing van de start- en landingsbaan van vliegveld Midden-Zeeland. Het aantal vliegbewegingen boven Oranjeplaat en het Waterpark nemen af. Waarom willen we dat? Ik val in herhaling, veiligheid en beperking overlast. Dit is staand beleid.
Voorzitter, er ligt daarbij ook een bestuursovereenkomst tussen de gemeente Middelburg en de provincie Zeeland gesloten op 22 februari 2021. Zes
gemeenten, Goes, Borsele, Middelburg, Noord-Beveland, Veere en Vlissingen gaven hiermee aan een provinciaal inpassingsplan te wensen. Waarom? Dit is wenselijk boven zes afzonderlijke bestemmingsplannen en het vliegveld is van provinciaal belang. De provincie zorgt voor aanpassing van het luchthavenbesluit en de ruimtelijke inpassing. De gemeente Middelburg is zelf verantwoordelijk voor grondverwerving, ontsluiting en ontwikkeling in het gebied.
De VVD is voor betrouwbaar bestuur en ziet beide voorstellen als een voortzetting van ons beleid. Wij hebben beide stukken dan ook getoetst. Wij zijn van oordeel dat het nieuwe luchthavenbesluit en bijbehorende inpassing leidt tot de gewenste draaiing van de baan. Het leidt niet tot de wijziging van de schaal van het vliegveld.
Ergo, er is naar onze zienswijze een juiste invulling van het beleid in Zeeland gegeven. Voorzitter, de VVD heeft daarmee twee wegingen gemaakt. Bij de eerste weging zien we dat het gaat om betrouwbaar bestuur. We hebben getoetst dat Gedeputeerde Staten de opdracht van Provinciale Staten conform opdracht heeft uitgevoerd. Daarbij constateren we dat dit conform onze beleidskaders is gebeurd.
De tweede weging is ons politieke oordeel. Deze draaiing is in het algemeen belang van Zeeland. Wij zitten - als Provinciale Staten - naar onze mening voor dit algemeen belang. Het betekent ook dat sommige individuele belangen - door de verwerving van gronden – geraakt worden. Van die situatie hebben wij kennisgenomen in de commissievergadering. Dat is inherent aan ruimtelijke ordening. Het zal de individuele ondernemer zorgen baren en dat begrijpen wij. We moeten ook constateren dat hier de gemeente Middelburg aan zet is. We kunnen niet anders doen dan de gemeente oproepen, maar ook het vertrouwen te geven deze taak op een behoorlijke en minnelijke wijze op te pakken.
Tot slot, voorzitter! De VVD ziet beide voorstellen als de effectuering van een lang voortraject. Het gebied rond het vliegveld wordt veiliger en veroorzaakt minder overlast. Dat is belangrijk, want de VVD vindt ook dat het vliegveld Midden-Zeeland een belangrijke functie heeft in Zeeland als regionale luchthaven. Het is centraal gelegen in onze provincie en is belangrijk voor bijvoorbeeld recreatieve luchtvaart. Ook is het een belangrijke uitvalsbasis voor de reddingsdienst (de SAR). De SAR heeft al tientallen operaties verricht en mensen op zee gered uit penibele situaties. Luchtvaart is nodig, maar geeft ook
overlast. De draaiing van de baan zorgt per saldo voor een beperking van de overlast. Draaiing van de baan zorgt voor een verhoging van de veiligheid van onze inwoners en onze gasten. Steun aan dit luchthavenbesluit en het inpassingsplan is het daarom dubbel en dwars waard.