OV en Spoor

In 2021 is de Regionale mobiliteitsstrategie vastgesteld. De VVD Zeeland steunt deze strategie, waarin de reiziger centraal staat, met een vast hoofdnetwerk van snelle busverbindingen en flexibel fijnmazig vervoer. Dit laatste dient in de komende periode goed ontwikkeld te worden, als betrouwbaar onderdeel van het (openbaar) vervoer in Zeeland. Er wordt blijvend ingezet op innovaties en zero-emissie vervoer. Samen met gemeenten wordt ingezet op de ontwikkeling van diverse mobiliteitshubs, waar vervoersstromen samenkomen. Uitgangspunt is de betaalbaarheid van het openbaar vervoer voor de reiziger en de provincie. We zetten actief in op communicatie met de reiziger.

Westerschelde Ferry

De veerverbinding Vlissingen- Breskens/Westerschelde Ferry blijft tot en met 2027 bij de huidige Westerschelde Ferry BV. We onderzoeken of de concessie na 2027 door een marktpartij kan worden uitgevoerd. Ten behoeve van maximale inzetbaarheid en de emissiereductie van de huidige schepen is versnelde vervanging door zero emissie schepen gewenst.

Spoor

De VVD Zeeland is voorstander van goede verbindingen, ook via het spoor. We zetten de komende periode in op:

  • Behoud huidige treinverbindingen in Zeeland en inzet op 2 intercity’s en 2 sprinters
    per uur in de toekomst;
  • Optimalisatie overstap Roosendaal- richting Breda en Antwerpen;
  • Realisatie rail Gent-Terneuzen;
  • Realisatie goederenlijn Vlissingen- Antwerpen (VeZa);
  • Samen met partners onderzoeken van mogelijkheden en haalbaarheid
    personenvervoer rail Gent-Terneuzen.