Bijdrage Statenvoorstel Deltaweg

Bijdrage Statenvoorstel Deltaweg

Voorzitter,

De VVD is blij dat met dit Statenvoorstel invulling en begin van uitvoering wordt gegeven aan een belangrijke ambitie uit het vigerende Coalitieakkoord. En dat na een hele lange aanloop. In het Coalitieakkoord 2019-2023 werd reeds aangegeven dat in de vorige bestuursperiode zou worden toegewerkt naar een besluit over een betaalbare oplossing voor de Deltaweg, gericht op verkeersveiligheid en doorstroming. Via een quickscan variantenstudie uit 2019 volgde in januari 2021 de aankondiging van een verdiepende studie door Royal Haskoning. De startnotitie werd eerst aangekondigd te worden behandeld in Provinciale Staten in de eerste helft van 2022 en op 16 september 2022 bij de afronding van het onderzoek werd in de brief aangegeven dat ‘een volgend college de Startnotitie zou behandelen’.

Nu ligt na 5,5 jaar waarbinnen met externe ondersteuning gezocht is naar toekomstbestendige oplossingen eindelijk voorkeursrichting B voor, als vertrekpunt voor de vervolgstappen in de definitie- en ontwerpfase. Het voorgestelde pakket is gericht op verkeersveiligheid als primair knelpunt én de doorstroming. Tevens houden we de 2x2-variant open. De antwoorden van de gedeputeerde op vragen van de VVD in de commissie bevestigden een actieve focus daarop.

Tijdens de commissievergadering werd er vooral gediscussieerd over de vraag of de Deltaweg nu wel of geen onveilige weg is en of dat tot het aanpakken van de Deltaweg dient te leiden. Voor de VVD is dat helder. De cijfers op de pagina’s 14 t/m 16, 23 en 24 uit het “Verkeersmaatregelenonderzoek N-wegen Provincie Zeeland” van Arcadis maken duidelijk dat de Deltaweg op grond van het aantal ongevallen per 100m gevaarlijk is. De A256 blijkt dé gevaarlijkste autoweg per 100m in Zeeland te zijn. En de Deltaweg de op één na gevaarlijkste gebiedsontsluitingsweg per 100m. Ook uit de proactieve analyse volgt dat wegkenmerken en -inrichting met een flink aantal oranjes en rode segmenten aanleiding geeft tot aanpak. Een integrale aanpak AUB. Een enkel ‘bordje erbij’ of meer handhaving volstaat niet.

Dan de doorstroming. Die staat met grote ontwikkelingen rond Rotterdam, in België en in Frankrijk en door de autonome groei van het vracht- en wegverkeer op cruciale plaatsen structureel onder druk. Het wegennet behoeft aanvullende investering en verfijning. Ongelijkvloerse oplossingen zijn daarbij voor de VVD een zeer belangrijk uitgangspunt. We zien ongelijkvloerse kruisingen als toekomstbestendig gelet op de voorspelde autonome groei van auto- en vrachtverkeer.

In de commissie gaf de VVD aan het opmerkelijk te vinden in de Startnotitie onder punt 6 enerzijds te lezen dat er wordt gekozen oplossingsrichting B als uitgangspunt. Dus mét het kruispunt Goes en het kruispunt Langeweg ongelijkvloers. Maar anderzijds ook te lezen: “Met name ten aanzien van de ongelijkvloerse kruisingen zal extra onderzoek plaatsvinden of dit de meest geschikte oplossingen zijn ten behoeve van de verkeersveiligheid en doorstroming.” Met uitzondering van het voorbereidingsbudget van EUR 2mln is er überhaupt nog geen budget geregeld. Dus waarom nu voor aanvang van de definitiefase in de startnotitie al direct zo een specifiek voorbehoud maken? Waarom in hetzelfde document terughalen wat eerder in dat document een vertrekpunt van vervolgstappen wordt genoemd? Daar is geen specifieke aanleiding voor en daar is de VVD kritisch op. Voor ons is voorkeursrichting B ‘as is’ – juist met het oog op toekomstbestendigheid van die oplossing - eigenlijk wel de ondergrens. Wat daarvan ook zij, laten we nu eerst eindelijk eens beginnen met definiëren. Het hele project is immers ‘subject to finance’.

De VVD zal vóór het vaststellen van de Startnotitie voor het project Deltaweg stemmen zodat de definitiefase van dit project kan starten en het project Deltaweg als ‘groot project’ wordt bestempeld.

De VVD vraagt Gedeputeerde Staten om het toenemende momentum in andere dossiers te benutten om concreet met het Rijk zaken te doen over co-financiering van de Deltaweg en andere onderdelen van de Midden-Zeelandroute. Er is geen demissionair kabinet meer. Grijp alstublieft de gelegenheid om Provinciale Staten voortvarend, bij de overgang van de voorbereidende fase naar de realisatiefase een kredietaanvraag voor de uitvoering van de werkzaamheden aan de Deltaweg voor te leggen. Wil Gedeputeerde Staten ons die voortvarende aanpak toezeggen?